اقتصادیکسب و کار استانها

۸ راز انتخاب روتختی که فروشندگان نمیخواهند شما بدانید!

همانطور که میدانیم انسان بیش نیمی از عمر خود را در خواب سپری می کند یعنی یک فرد ۷۰ ساله نزدیک به ۲۷سال از زندگی خود را در خواب به سر می‌برد، بنابراین کالای خواب نقش مهمی در سلامتی انسان دارد وافزون برآن استفاده از یک سرویس لحاف روتختی، تشک و بالش خوب علاوه بر بالا بردن کیفیت خواب ، باعث جذابیت و شاداب تر شدن پوست صورت نیز خواهد شد.

در این قسمت سوالاتی که پیش میاد عبارتند از:

 رنگ روتختی تا چه میزان اهمیت دارد و آیا قیمت آن ارتباطی با رنگ منتخب هر سال دارد یا خیر؟

چرا جنس روتختی مهم است و چند نوع جنس پارچه برای دوخت انواع سرویس لحاف و نیم ست روتختی در بازار ایران وجود دارد؟

راه های تشخیص بهترین جنس پارچه چیست ؟

 و در انتها چند رازی که فروشندگان کالای خواب به شما نمی‌گویند

پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

آنچه بر روی تشک باشد عیان       نام آن روتختی است ای مهربان

روتختی چیست؟

به پارچه ای مستطیلی یا مربعی شکل با ابعاد مختلف که برای پوشاندن تشک ،روی لحاف ، متکاها و  دیگر اقلامی که در ست خواب میتواند موجود باشد به طور کلی روتختی میگویند. روتختی در اصطلاح عامیانه با واژه “ملحفه” یا “ملافه” شناخته می شود و به آن دست از روتختی‌های همراه با لحاف، سرویس لحاف و آن دسته از روتختی های بدون لحاف، نیم ست روتختی(ملحفه) می‌گویند.

انواع روتختی برای خرید:

پارامترهای مختلفی در دسته بندی روتختی ها از نظر طرح ورنگ پارچه ، تعداد تکه های روتختی، سایز و اندازه ، گرم و خنک بودن پارچه آن ، جنس پارچه تشکیل دهنده و…. دخیل هستند . امابه طور کلی روتختی ها را میتوان به دو دسته روتختی لحاف دار و روتختی کشدار  دسته بندی کرد.

  • روتختی لحاف دار:

روتختی لحاف دار یا همان ست کامل روتختی دونفره، معمولا از 6 تکه و ست کامل لحاف روتختی تک نفره از ۴تکه، تشکیل شده اند که شامل موارد زیر می باشد:

  • لحاف 2- کاورتشک 3- روبالشی(روبالشتی)  4- روکوسنی (کاور کوسن)
  • مزایای روتختی لحاف دار:
  • لحاف وسط دوزی شده (cncدوزی شده) که با رویه ای از جنس همان طرح پارچه کاور شده است.
  • گرمای فراوان لحاف دوخته شده به علت دارا بودن الیاف هالو

توجه: در هنگام خرید سرویس روتختی و لحاف خود حتماُ به کیفیت الیاف دوخته شده توجه شود یا از فروشنده پرسیده شود که الیاف حساسیت زا نباشند تا بعدها برای شما عزیزان ایجاد مشکل نکند. لازم به ذکر است بعضی از فروشگاه های قدیمی کالای خواب در ایران مانند لایکو و فروشگاه تخصصی کالای خواب دواج محصولات خود را با استاندارد  iso9001 عرضه می کنند و مشتری می ‌توان از بابت کیفیت الیاف به کار رفته مطمئن شود.

نمونه ای از این دوخت لحاف را در فیلم زیر میتوانید مشاهده کنید:

  • معایب روتختی لحاف دار:
  • مشکل شستشوی لحاف به دلیل جدانشدن از محلفه است که معمولاُ این مشکل بابت کیفیت پایین دوخت لحاف به وجود می ‌آید پس بهتر است اولا محصولات خود را از فروشگاه های متفرقه خریداری نکنید و حتی المقدور شستشوی لحاف خود را به خشک شویی محل بسپارید.
  • حمل و نقل سخت به علت حجیم بودن سرویس های لحاف به خصوص روتختی های دونفره

روتختی کشدار چیست؟ بهترین نوع روتختی کشدار را چگونه تشخیص دهیم؟

این روتختی های کشدار را معمولاً روتشکی کشدار نیز می نامند و در ابعاد ۲۰۰*۱۸۰ یا ۲۰۰*۱۶۰ در بازار فروخته می شود. و در بعضی از فروشگاه های تخصصی کالای خواب مانند دواج  شما حتی می توانید ابعاد دلخواه خود را به فروشنده داده و کالای مدنظر خود را تحویل بگیرید . سرویس روتختی(ملحفه) کشدار دونفره شامل دوعدد روبالشتی و یک عدد روتختی کشدار می باشد.

بهترین جنس پارچه برای دوخت این نوع روتختی های دونفره پارچه هایی مانند تنسل، کتان و تترون می‌باشد که علاوه بر دوام بالا، با قیمت مناسب و معمولاُ ارزانتر خود به نسبت بقیه انواع پارچه ، امکان تعویض زود به زود را نیز به مشتری می‌دهند.

روتختی کاوردار:

 در این نوع روتختی شما به جای خرید لحاف، تنها کاور لحاف را خریداری کرده و لحاف خود را درون آن قرار می دهید. لذا لازم است تا هنگام خرید این نوع روتختی حتما سایز و طول عرض لحاف خودر را برای انتخاب کاور مناسب در اختیار داشته  باشید.

 اجزای تشکیل دهنده این نوع روتختی هم مانند روتختی لحاف دار معمولا 6 تکه بوده که شامل 1- کاور لحاف 2- کاور تشک 3- دوعدد کاور بالش 4- دو عدد کاور کوسن  می باشد.

  • مزایای روتختی کاوردار:
  • سهولت شستشو و عدم نیاز به خشک شویی محل.
  • قابلیت تعویض روتختی بدون نیاز به تهیه یا دوخت لحاف جدید.
  • معایب روتختی کاور دار:
  • از نظر بنده تقریبا هیچ!!

مهم ترین نکته در خرید روتختی های تک نفره:

این نوع روتختی ها عموما از جنس کتان نخ و پلی استر در بازار عرضه شده و به صورت استاندارد به صورت 4 تکه تولید می شوندکه بسته به نوع طرح پارچه و سایز تشک کمی تفاوت قیمت دارند.

براساس عرض تشک استاندارد، عرض روتختی 90 سانتیمتر می باشد و از لحافی به ابعاد 160*200 سانتی متر بهره می برند. کاور روبالشی این نوع روتختی با ابعاد 50*70 سانتی متر و روکوسنی آن با ابعاد 40*40 سانتی متر با پارچه هایی هم طرح با روتختی دوخته شده و در ست آن قرار می گیرد.

خرید روتختی های یک و نیم نفره:

در این نوع روتختی ها هم معمولاً از پارچه های کتان نخ و پلی استر استفاده می شود و این روتختی ها هم عموماً 4 تکه بوده و عرض آن متناسب با عرض تشک استاندارد 120 سانتیمتر می باشد. لحاف روتختی های یک ونیم نفره به طور استاندارد  در سایز 200*180 تولید می شوند.

در صورتی که عرض تشک 140 سانتیمتر باشد لحاف متناسب با این عرض با سایز 200*200 ارائه می شود.

این ست روتختی شامل یک روبالشی 70*50 استاندارد و روکوسنی 40*40 از جنس پارچه روتختی است.

کلیدی ترین ویژگی های روتختی دو نفره که باید در هنگام خرید به آن‌ها توجه کرد چیست؟

روتختی‌های دونفره بسته به جنس پارچه از تکه‌های مختلفی تشکیل شده اند، روتختی های دو نفره معمولاُ از جنس کتان نخ و پلی استر پنبه بوده و معمولا به صورت استاندارد 6 تکه هستند.

عرض استاندارد ملحفه کشدار برای این نوع روتختی، بر اساس عرض استانداردتشک آن 160 یا ۱۸۰ سانتیمتر و لحاف آن در اندازه 220*240 سانتیمتر می باشد که این سایز در صورتیکه عرض تشک 180 سانتیمتر باشد تغییری نخواهد کرد.

این ست دونفره به به همراه دو عدد روبالشی 50*70 سانتیمتری و دو عدد روکوسنی 40*40 سانتی‌متری کامل می شود.

لازم بذکر است که قبل از خرید هر نوع روتختی حتما لازم است تا خریدار طول و عرض تشک خود را برای مقایسه با سایز روتختی در نظر داشته باشد زیرا در هنگام خرید از بعضی از فروشگاه های اینترنتی مانند دیجی کالا و دواج، به علت پلمب شدن محصول قبل از ارسال، بعد از باز کردن محصول، به علت رعایت مسائل بهداشتی، نمی‌توانید کالای خود را تعویض کنید.

روتختی ساتن با ظاهری دلفریب ولی نگهداری سخت:

اگر به دنبال روتختی لطیف و براق برای افزایش زیبایی و جذابیت اتاق و سرویس خواب خود هستند میتوانید بدون برو برگشت نسبت به خرید ست روتختی ساتن اقدام نمایید .این نوع سرویس های روتختی معمولاُ مورد توجه تاره عروس ها می‌باشد زیرا ساتن به دلیل لطافت و ظرافت خاصی که ویژگی پارچه آن است می تواند ظاهری جذاب و دلفریب به اتاق خواب شما بدهد.

روتختی تکنفره و دونفره اسپرت (سه بعدی)

روتختی اسپرت شامل تصاویر و چاپ­هایی رنگی و بدون محتوا و معنی است که همین امر موجب محبوبیت این نوع روتختی شده است. همین محبوبیت باعث شده که سایزهای دونفره، تک نفره و یک و نیم نفره از این نوع روتختی موجود باشد.

در روتختی اسپرت حتما نباید از رنگ­ها و طرح­های شلوغ استفاده کرد. گاهی اوقات سادگی طرح خیلی جذاب­تر است. مثلا می­توان از رنگ­های خنثی مانند مشکی یا سفید استفاده کرد.

در انتخاب روتختی عروس به چه نکاتی باید توجه کرد؟

یکی از مهم­ترین رکن­های اتاق عروس، سرویس خواب و سرویس لحاف اتاق عروس است که باید در انتخاب آن دقت شود.

به عنوان مثال، برای اتاق خواب­هایی با شکل و شمایل کلاسیک باید دنبال روتختی­های طرح­دار بگردیم. ولی اگر سبک و سیاق اسپرت می­پسندیم باید دنبال روتختی­های ساده باشیم.

هنگام خرید روتختی عروس برای اینکه قیمت آن ارزان­تر و به صرفه باشد باید از روتختی­های کشدار دونفره که از پارچه ها غیر مخمل یا ساتن دوخته شده اند استفاده کرد.

اصلی ترین تفاوت بین روتختی چهارفصل (سرویس لحاف لایت) و سرویس های کامل لحاف روتختی در چیست؟

همانطوریکه از نام این محصول مشخص است، این نوع روتختی برای تمام طول سال و تمامی فصول مناسب است و این خود از ویژگی های منحصر به فرد آن به حساب می آید. از دیگر خصوصیات روتختی چهارفصل می توان به مواردی چون :

نرمی و لطافت بالا- ضدحساسیت بودن – حجم کم و سبک بودن  و  طرح و رنگ های متنوع آن اشاره کرد.

توجه داشته باشید که بخاطر بافت پنبه دوزی شده این گونه روتختی ها اصولا بهتر است آن را برای شستشو به خشکشویی محل بسپارید و از انداختن آن داخل ماشین لباسشویی منزل خود، خودداری نمائید.

روتختی مخمل گزینه ای مناسب برای سرویس لحاف عروس:

شاید بیان خصوصیاتی چون عمر طولانی و ماندگاری بالا در روتختی های مخمل یکی از مهمترین ویژگی های این نوع روتختی به حساب آید.

جنس نرم و لطیف این نوع روتختی یکی دیگر از عواملی است که طرفداران زیادی را برای آن رقم می زند.مخصوصا که از کتان ، پنبه و مخمل تولید می شود.

حال اگر حس خوب کلاسیک و آرامش بخش را هم به عوامل بالا اضافه نمائیم بی شک روتختی مخمل در جایگاهی بالا برای علاقمندان به خرید روتختی قرار خواهدگرفت.

از نظر طرح میتوان روتختی مخمل را به دو نوع ساده و طرح دار تقسیم بندی کرد که از طرح های آن ، مخمل قدیمی، کلاسیک، ساده و کبریتی از پر فروشترین انواع آن به شمار می آید.

چند نکته مهم در خصوص خرید روتختی و سرویس لحاف که می‌توان تا ۵۰٪ باعث صرفه جویی در هزینه‌های شما شود

در خرید انواع لحاف، ملحفه و روتختی باید به جنس پارچه دقت فراوان شود که از نظر لطافت و نرمی مورد تایید خریدار باشد. به همین امر باید از الیاف طبیعی مانند پنبه و کتان در تولید آن استفاده شده باشد.

یکی دیگر ازنکاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنیم، وزن روتختی است. که برای مثال در تابستان به دلیل گرمای زیاد و دمای بالا بهتر است از روتختی­های سبک استفاده کنیم که گرمای کم­تری به خود جذب می­کند و بالعکس در فصل زمستان به دلیل سرمای زیاد و دمای پایین باید از روتختی­های سنگین استفاده کرد که گرمای زیادی را به خود جذب می­کند.

همچنین نکات دیگری که در انتخاب سرویس روتختی لحاف خود باید به آن توجه کنیم، اندازه و سایز تشک است. این به این معنا می­باشد که روتختی باید متناسب با تشک ما باشد، چرا که کوچکی آن باعث در رفتن کش ملحفه و اندازه نبودن لحاف می شود.

و در آخر باید به رنگ روتختی توجه کنیم که رنگ­های ملایم برای افراد پرخاشگر و استرسی باعث آرامش می­شود و رنگ­های شاد برای افراد افسرده باعث شادابی می­شود.

منبع: مجله فروشگاه تخصصی کالای خواب دواج

www.dovaj.com

دکمه بازگشت به بالا