اقتصادیکسب و کار استانها

راهنمای عملی آموزش سیم پیچی بالشتک دریل

یکی از مهمترین قطعات موتور یونیورسال بالشتک یا استاتور می باشد. وظیفه اصلی بالشتک ایجاد میدان مغاطیسی می باشد. سیم پیچی بالشتک نیاز به محاسبات دقیق و مهارت بالا در پیاده سازی دارد. برای سیم پیچی بالشتک باید حتما آموزش های لازم را دیده باشید. دوره آموزش سیم پیچی الکتروموتور و آرمیچر در آموزشگاه برق و الکترونیک به صورت کاملا عملی و ویژه بازار کار برگزار می شود و در پایان دوره مدرک رسمی و قابل تایید از سازمان فنی حرفه ای کل کشور به کارآموزان اعطاء می شود.

در ادامه قصد داریم جزئیات بیشتری در مورد بالشتک دریل و نحوه سیم پیچی آن ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

ساختار بالشتک دریل

بالشتک دریل از دو سیم پیچ تشکیل شده که روی کفشک های قطب پیچیده شده اند. میدانی که بالشتک ایجاد می کند باعث چرخش موتور می شود. این دو سیم پیچ در حالت عادی از همدیگر جدا می باشند اما هنگام اتصال به مدار به وسیله زغال ها و کلکتورهای آرمیچر باهم به صورت سری قرار می گیرند.

جنس هسته فلزی قطب ها از ورقه های فولاد می باشد. این ورقه های با سیلیسیم لعاب کاری شده اند. تعداد ورقه های فولادی بسته به ابعاد و توان موتور می تواند متفاوت باشد.

بالشتک هایی که روی کفشک قطب ها تعبیه شده اند به صورت سری به سیم پیچ آرمیچر متصل هستند. قطر سیم و تعداد کلاف های سیم پیچی بسته به نوع استاتور متفاوت است. سیم پیچ ها با شارلاک عایق بندی می شوند.

سیم پیچ می تواند از جنس مس یا آلومینیوم باشد. تولید کنندگان عمدتا از مس در سیم پیچ و برای کاهش تلفات بار در موتور استفاده می کنند. برای موتورهایی که زیر یک اسب بخار قدرت دارند از آلومینیوم استفاده می شود زیرا رسانایی آن از مس کمتر است.

قاب استاتور یک استوانه تو خالی و از جنس فولاد سیلیکونی می باشد. این قاب به صورت لایه ای ساخته می شود تا جریان گردابی و اثر هیسترسیس کاهش یابند.

کاربردهای بالشتک دریل

بالشتک در موتورهای یونیورسال کاربرد دارد. موتور یونیورسال به عنوان موتور اصلی بسیاری از تجهیزات نجاری و سنگ بری مانند فارسی بر، گرد بر، فرز و اورفرز و … کاربرد دارد.

راهنمای عملی آموزش سیم پیچی بالشتک

برای سیم پیچی بالشتک به ترتیب مراحل زیر را دنبال می کنیم. انجام این مراحل به شکل گام به گام و به ترتیب ذکر شده ضروری است. انجام این کار دارای تفاوت ها و ریزه کاری های بسیاری است که در اینجا یک طرح کلی و مشترک از آنها را ارائه می دهیم.

  • در ابتدا باید هسته الکتروموتور سوخته را از روتور جدا کنیم.
  • از سالم بودن بلبرینگ ها اطمینان حاصل می کنیم. خراب بودن بلبرینگ ها یکی از علت های سوختن موتور است.
  • از سالم بودن روتور اطمینان حاصل می کنیم تا خوردگی و لنگی نداشته باشند.
  • باید به نوع کلاف بندی سیم پیچ دقت کنیم. هسته استاتور را خارج می کنیم و آن را تمیز می کنیم.
  • کلاف های سیم پیچی را بر اساس گام آنها شمارش کرده و در جایی یادداشت می کنیم.
  • دینام را با عاق مناسب عایق بندی می کنیم.
  • با توجه به نقشه ای که تهیه کرده ایم کلاف ها را با توجه به اندازه قالب استاتور می پیچیم.
  • کلاف های پیچیده شده را جاگذاری می کنیم.
  • کلاف ها را سربندی و نخ بندی می کنیم و برای اطمینان از سر کلاف ها تست اهم می گیریم.
  • سیم پیچ ها را عایق شارلاک می کنیم.

دوره آموزش سیم پیچی الکتروموتور و آرمیچر

شغل سیم پیچی به دلیل کاربردهای گسترده آن در لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی، وسایل نقلیه و … از درآمد و امنیت شغلی بالایی برخوردار است. اولین شرط تبدیل شدن به یک متخصص سیم پیچی آموزش است. آموزش سیم پیچی باید به صورت کاملا عملی ارائه شود. همچنین کارگاه سیم پیچی باید کاملا مجهز باشد و ابزار و تجهیزات کافی برای همه در دسترس باشد.

تمام این شرایط در دوره آموزش سیم پیچی آموزشگاه برق و الکترونیک فراهم است. بعد از دوره کارآموزان قادر خواهند بود انواع موتور و آرمیچر را سیم پیچی کنند. همچنین هماهنگی جهت اسکان در خوابگاه برای کارآموزان شهرستانی انجام خواهد گرفت.

نشانی اینترنتی وب سایت آموزشگاه برق و الکترونیک : www.amoozeshbarghelectronic.com

دکمه بازگشت به بالا