استان ها

3 ایستگاه جدید هواشناسی در قزوین راه اندازی می شود/ تداوم خشکسالی 18 ساله

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ یوسف شیخ الملوکی در نشست خبری مدیران راه و شهر سازی استان اظهارداشت: سازمان هواشناسی رسالت مهم ضمانت جان و مال مردم را با پیش بینی درست و بموقع بر عهده دارد و خروجی این سازمان بسیار اهمیت دارد.

وی بیان کرد: هر چقدر که بتوانیم داده های هواشناسی را بموقع در اختیار مردم و سازمانها قرار دهیم و هشدار بدست کاربران برسد می توان با تصمیم گیری درست و منطقی از حوادث پیشگیری و برای آن آماده بود.

شیخ الملوکی اضافه کرد: متاسفانه در سالهای اخیر دنیا با تغییرات اقلیمی مواجه شده که ناشی از گرم شدن کره زمین و تولید گازهای گلخانه ای است و ناهنجاری های گلخانه ای را شاهدیم.

photo_2023-01-30_02-21-33

وی بیان کرد: امروزه پدیده های جوی از فرم ایده آل خود خارج شده و جوامع وزندگی مردم را با چالش مواجه کرده  لذا هر چقدر بتوانیم این تغییرات اقلیمی را مدیریت کنیم از آسیب ها کم خواهد شد.

این مسئول یادآورشد: در گذشته به ازای هر 50 کیلومتر مسافت، یک ایستگاه هواشناسی داشتیم و امروز در هر 25 کیلومتر یک ایستگاه راه اندازی می شود تا بتوانیم ضمن کنترل داده ها ، خوراک نقشه ها را نیز تامین کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین تصریح کرد: در حال حاضر در استان تعداد 44 ایستگاه سینوپتیک، باران سنجی و تمام خودکار داریم که راه اندازی سه ایستگاه دیگر در برنامه هدف گذاری شده است.

شیخ الملوکی اظهارداشت: هر ایستگاه حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه خواهد داشت و با مجوز سازمان هواشناسی آن را خریداری خواهیم کرد.

images

18 سال خشکسالی را تجربه کرده ایم

وی بیان کرد: متاسفانه پاییز خوبی را سپری نکردیم و وارد سومین سال متوالی خشکسالی شده ایم و در دی ماه نیز الگوها عوض شده و شاید بارش بهتری داشته باشیم.

این مسئول گفت: بر اساس آنالیز انجام شده حدود 18 سال خشکسالی داشته ایم که نشان می دهد وضعیت بارش ها خوب نیست و با توجه به افزایش مصرف منابع آبی، سال پرچالشی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در سال زراعی امسال میزان بارش ها در استان 41.1 میلیمتر بود که میانگین کشوری 119.3 میلیمتر گزارش شده و این اختلاف 78.2 میلیمتری یک هشدار است.

شیخ الملوکی اظهارداشت: هرچند پیش بینی می شود تا اردیبهشت سال آینده بارش ها بهتر شود اما مدیریت منابع آبی ضروری است.

photo_2023-01-30_01-57-16

مدیرکل هواشناسی استان قزوین تصریح کرد: با ترسیم نمودار بارشی در یک دهه گذشته مشخص می شود بیش از 90 درصد استان قزوین دچار خشکسالی شده و چون کشور نیز در منطقه خشک ونیمه خشک قرار دارد این وضعیت نگران کننده است و باید مدیریت منابع آبی جدی گرفته شود.

انتهای پیام






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا