عمومیکسب و کار استانها

بهترین محلول برای شستن فرش دستی و ماشینی

شستشوی صحیح فرش در منزل به سبک قالیشویی ها

بهترین فصل برای شستن فرش چه فصلی است؟ فرش در زندگی ما ایرانی‌ها کاربردهای زیادی دارد. ما در ساعاتی که در منزل هستیم از فرش استفاده‌ زیادی می‌کنیم. در اثر استفاده زیاد و پاخوردن‌های هر روزه، فرش‌ها کثیف می‌شوند. امروزه اکثر مردم برای شستن فرش، با قالیشویی‌ها تماس می‌گیرند و فرش‌های خود را به  آنها می‌سپارند. اما اگر حیاط دارید، می‌توانید خودتان در حیاط خانه فرش را بشویید. نکته قابل توجه این است که برای شستشوی صحیح فرش در منزل، باید اصول شستشو را بلد باشید. هدف ما در این مقاله این است که به شما روش شستشوی درست فرش در منزل که توصیه های متخصصان قالیشویی در قائمیه می باشند را آموزش دهیم.

بهترین قالیشویی رباط کریم | شماره قالیشویی در رباط کریم | شماره قالیشویی رباط کریم

نکات کلیدی

  • معمولا شستن فرش در حیاط حتی اگر تمام نکات را رعایت کنید و فضا و نیروی کافی داشته باشید؛ نتیجه خوبی ندارد و فرش دچار زردی یا اختلاط رنگ خواهد شد.
  • کلسیم هیپوکلریت، هیدروسولفیت سدیم و سود سوزآور از جمله موادی است که در شستن فرش در خانه کاربرد دارد.
  • اینکه شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی بستگی به عواملی مانند جنس، رنگ، ارزش مالی، قدمت، نویی و کهنگی فرش و … دارد.

قالیشویی یا شستشوی صحیح فرش در منزل؟

اکثر اوقات، موقع فرش شستن این سؤال پیش می‌آید که فرش را به قالیشویی بدهیم یا شستشوی صحیح فرش در منزل را یاد بگیریم؟ تمیز کردن فرش آنقدرها هم ساده نیست و نیازمند یادگیری مهارت فرش‌شویی است.

  • شستشوی انواع تابلو فرش، فرش ابریشم و عتیقه
  • شستشوی انواع فرش ماشینی و دستباف
  • اعلاشویی و لکه‌گیری فرش
  • شستشوی موکت و گلیم
  • بهترین و ارزان‌ترین قالیشویی
  • شستشوی انواع تابلو فرش، فرش ابریشم و عتیقه
  • شستشوی انواع فرش ماشینی و دستباف
  • اعلاشویی و لکه‌گیری فرش
  • شستشوی موکت و گلیم
  • بهترین و ارزان‌ترین قالیشویی

معمولا برای اینکه فرش کاملا عمقی تمیز شود، باید هر شش ماه یکبار اقدام به فرش شستن کنید. اما برخی از افراد، هر چندسال اینکار را انجام می‌دهند، این در مواردی است که فرش را تمیز نگه‌داشتیه باشید. زیرا در طولانی مدت ممکن است فرش شما بوهایی بگیرد؛ یا حتی لکه‌هایی رو فرش دیده شود.

شستشوی فرش علاوه‌بر تمیز شدن آن، باعث زیاد شدن عمر مفید فرش می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که شست‌وشوی فرش در منزل، در اکثر مواقع توصیه نمی‌شود. به این دلیل که قالیشویی‌ها یکسری کارهای جانبی را روی فرش انجام می‌دهند که در منزل امکان آن وجود ندارد. در ذیل به کارهای مفیدی که قالیشویی‌ها انجام می‌دهند، اشاره کرد‌ه ایم:

1. شستن عمقی فرش با دستگاه‌های پیشرفته

شما هر چقدر هم که روش شستشوی صحیح فرش در منزل را یاد بگیرید و حرفه‌ای شوید، باز نمی‌توانید به خوبی بیرون فرش‌هایتان را بشویید. علتش هم این است که شستشوی فرش در قالیشویی با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود که به‌خوبی، فرش را عاری از هرگونه کثیفی می‌کند. درحالی که شستشوی فرش در منزل به روش سنتی انجام می‌شود و هرگز به خوبی بیرون از آب در نمی‌آید.

2. از بین بردن لکه‌های فرش

قطعا تمیز بودن فرش در زیبایی و ظاهر آن تاثیر می‌گذارد. حتی ممکن است با یاد گرفتن شستشوی صحیح فرش در منزل هم، نتوانید لکه‌ها را به‌خوبی پاک کنید. در قالیشویی‌ها با به‌کار بردن این مواد، اقدام به برداشتن این لکه‌ها می‌کنند که در منزل به علت کمبود امکانات، پاک کردن لکه‌ها خیلی موفقیت‌آمیز نخواهد بود

3. استفاده از مواد شوینده درجه‌ یک

در قالیشویی‌ها از بهترین محلول‌ها برای شستشوی فرش استفاده می‌شود. استفاده از مواد و محلول‌های درجه‌یک در تمیزی فرش تاثیر به‌سزایی دارد. همچنین استفاده از مواد مرغوب باعث سالم ماندن فرش و جلوگیری از آسیب رسیدن به الیاف و بافت فرش می‌شود.

4. آبکشی کامل

آبکشی کامل فرش شاید سخت‌ترین مرحله فرش شستن باشد. یعنی اگر شما شستشوی صحیح فرش در منزل را هم یاد بگیرید، باز هم نمی‌توانید به‌طورکامل مواد شوینده را از فرش خارج کنید. برای اینکار بهتر است فرش خود را به یک قالیشویی معتبر بسپارید تا با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، این کار را انجام دهند.

5. جابه جا شدن راحت فرش در قالیشویی

مرحله جابه‌جایی فرش یکی از طاقت فرساترین مراحل شستن فرش است؛ زیرا فرش پس از شستشو به علت جذب بالای آب، سنگین می‌شود. جابه‌جا کردن فرش سنگین هم کار هرکسی نیست و ممکن است به بدن شما آسیب وارد کند. شما حتی با دانستن نحوه شستشوی صحیح فرش در منزل هم نمی‌توانید به این راحتی فرش خیس را حمل کنید و جای دیگر پهن کنید. در قالیشویی‌ها، جابه‌جایی را با وسیله‌ای به نام نوار نقاله انجام می‌دهند. درواقع این وسیله بدون دخالت دست، کار جابه‌جایی را انجام می‌دهد.

6. خشک کردن کامل فرش در قالیشویی

همانطور که می‌دانید، خشک کردن فرش در منزل هرگز به‌درستی انجام نمی‌شود. این مرحله هم ارتباطی به دانستن نحوه شستشوی صحیح فرش در منزل ندارد. وقتی فرش در منزل خشک می‌شود، باز هم رطوبت در آن باقی می‌ماند. در قالیشویی‌های امروزی با استفاده از دستگاه، فرش را خشک می‌کنند تا به فرش آسیبی نرسد.

موادی که باید در شستن فرش استفاده کنیم؟

بهترین شوینده برای شستن فرش در خانه چیست؟ یکی از مواردی که باید هنگام شستن فرش دقت کنیم، این است که برای شستن فرش باید از چه موادی استفاده کنیم. انتخاب مواد شوینده برای فرش از این نظر اهمیت دارد که باعث بالا بردن قدرت لکه‌زدایی می‌شود. همچنین در پاک کردن چربی و درخشان شدن فرش تاثیر زیادی دارد. مواد شوینده برای فرش‌ها حاوی سدیم، کلر، پودر رخت شویی و شامپو فرش است.

اگر قصد دارید که شستشوی صحیح فرش در منزل را یاد بگیرید، باید بدانید که برای شستن فرش از چه موادی استفاده کنیم. در ذیل چند مورد از مزایای مواد شوینده را ذکر کردیم:

  • خواباندن فرش در کلسیم هیپوکلریت برای جلا دادن فرش کاربرد دارد.
  • هیدروسولفیت سدیم از موادی است که برای رنگ بری از روی فرش استفاده می‌شود؛ این ماده یک کاهنده قوی است.
  • از سود سوزآور برای الیاف پشم، پنبه و ابریشم استفاده می‌کنند.
  •  محلول هیپوکلریت سدیم نیز برای سفیدی ریشه فرش کاربرد دارد.

آموزش شستشوی فرش در حیاط

برای شستن فرش در حیاط، باید با اصول شستشوی صحیح فرش در منزل آشنا باشید. ابتدا باید فرش را در سطحی مثل موزاییک پهن کنید. اگر سطح شیبدار باشد، بهتر است؛ چون باعث خارج شدن آب اضافی فرش می‌شود. بعد از مرطوب شدن کامل فرش، محلول را روی آن بریزید. درنهایت نوبت به مرحله پهن‌کردن فرش می‌رسد. فرش را درجای آزاد و آفتابی به پشت پهن کنید تا تغییر رنگ ندهد. برای پاروکشی فرش از پاروی پلاستیکی استفاده کنید که به الیاف فرش آسیب نرساند.

شستن فرش در خانه با پودر صابون

در خانه با پودر صابون از روش‌های قدیمی است که کماکان استفاده می‌شود. صابون خاصیت ضدچربی دارد و برای چربی‌زدایی و لکه‌زدایی فرش عالی است. در برخی موارد شستن فرش با پودر صابون به فرش آسیب می‌زند. قبل از هر اقدامی به برچسب فرش دقت کنید و سپس اقدام به شست‌وشو کنید. بهتر است بدانید که شسشتوی فرش در خانه با پودر صابون باید در دمای 20 تا 30 درجه باشد. به هنگام آبکشی مراقب باشید تکه‌های صابون پاک شود؛ چراکه ماندن صابون روی فرش، باعث کدر شدن و پوسیدگی فرش می‌شود.

شستن فرش با پودر ماشین لباسشویی؟!

روش شستن فرش با پودر ماشین نمی‌تواند روش درستی باشد. علت این است که پودرماشین یک ماده قلیایی است و به فرش آسیب می‌زند. بنابراین به‌هیچ‌ عنوان نباید در شستشوی فرش از مواد قلیایی استفاده کنید. استفاده از پودردستی، شامپو فرش، پودر صابون و مایع ظرفشویی گزینه‌های بهتری است. این موارد خنثی هستند و به فرش آسیبی وارد نمی‌کنند. پس شستن فرش با پودر ماشین روش چندان مناسبی نیست.

اگر فرش پس از شستن زرد شد چکار کنیم؟

علل زیادی برای زرد شدن فرش وجود دارد. عمدهترین دلیل این است که اصول شستشوی صحیح فرش در منزل را بلد نیستید. برای اینکار بهتر است از بهترین محلول برای شستن فرش استفاده کنید. چند راهکار برای :

  • استفاده از شوینده با اسید پایین
  •  محلول سرکه و نمک
  •  مخلوط سرکه و جوش شیرین
  •  شامپو فرش
  •  پارچه مرطوب
  •  شست و شوی اصولی
  •  استفاده از صابون رختشویی

یادتان باشد برای شستشوی صحیح فرش در منزل باید از آب ولرم استفاده کنید و دور مواد قلیایی را خط بکشید. قبل از لوله‌کردن فرش حتما آن را با دقت آبگیری کنید و اگر فرش شما چرب است، از شامپوفرش و پودر صابون و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

اگر دوست دارید از یک قالیشویی خدمات بگیرید کافی است ددرخواست خود را از طریق دکمه زیر در وبسایت آچاره به‌رایگان ثبت کنید.

سوالات متداول

شستن فرش با پودر ماشین لباسشویی درست است؟

استفاده از پودر ماشینی برای فرش شستن مناسب نیست چون پودر ماشین یک ماده قلیایی است و به فرش آسیب می‌زند. پودردستی، شامپو فرش، پودر صابون و مایع ظرفشویی مناسب‌تر هستند.

منبع: قالیشویی در رباط کریم

دکمه بازگشت به بالا