عمومیکسب و کار استانها

مقایسه مته گردبر تو خالی و مته پیچشی

تفاوت مته و گردبر و مزایا و معایب آن

یکی از چالش­های پیش روی سوراخکاری پرتابل (سیار)، انتخاب روش سوراخکاری در صنایع ساخت­­ و ساز و فولاد و سازه فلزی مانند سوله سازی ها، پل سازی ها و مخزن سازی ها است. دانستن تفاوت­های بین سوراخکاری پیچشی و برش حلقوی باعث می­شود بتوانید هنگام کار کردن با آهن، فولاد ضد زنگ و سایر فلزات نتیجه دلخواه را به درستی کسب کنید. با ما در بوک ابزار همراه باشید.

سوراخکاری با مته مارپیچی

سوراخکاری با مته های مارپیچی از مرسوم ترین روش های سوراخکاری مخصوصا با دستگاه های دریل مگنت به شمار میرود.  مته مارپیچی یا مته تو پر در دو نوع ته گرد و ته کونیک موجود هستند. در سوراخکاری با مته کاجی مارپیچی هنگامی که قطعات کار بزرگی به این دلیل که سطح بیشتری از فلز با مته درگیر خواهد شد ممکن است دریل مگنت توان سوراخ کاری در یک مرحله را نداشته باشد و اپراتور مجبور به استفاده از مته پیشرو و سوراخ‌ کاری چند مرحله‌ ای شود.

سوراخکاری با مته گردبر‎

مته گردبر که به تیغه برش حلقوی نیز شناخته میشود، از پر استفاده ترین مته های حال حاضر دنیا است. این مته ها که عموما با دریل مگنت ها به کار گرفته میشوند، به شکل یک استوانه تو خالی گرد میباشد که بر روی لبه دایره شکل آن دندانه‌ های تیزی برای برشکاری وجود دارد. سوراخکاری با این مته با سرعت بیشتری انجام شده و بسیار کارآمد تر است.

سوراخکاری با گردبر Annular Cutting

برش دادن فلز با استفاده از یک مته فرز توخالی، روش موثر و کارآمدی برای ایجاد سوراخ­ هایی به قطر ۱۲ تا ۱۰۰ میلیمتر (در عمق های ۳، ۵، ۷.۵ و ۱۰ سانتی متر) و با دقت +۰.۰۰۴، -۰.۰۰۰ اینچ در آهن ، فولاد، فولاد ضد زنگ و سایر فلزات مشابه است. دندانه­ های برش متعدد در این نوع از مته­ ها تنها مواد اطراف سوراخ موردنظر را برش داده و تکه ­ای دور ریز جامد قابل بازیافت بر خلافت مته پیچشی که تمام سطح فلز را براده ای ریز میکند، ایجاد می­کنند.

دیواره کاتر ضخامتی در حدود ۶ میلیمتر (¼ اینچ) دارد یعنی اندازه سوراخی که قصد ایجاد آن را داریم مهم نیست، زیرا در هر صورت برای انجام این کار تنها مقدار کمی از مواد را از لبه سوراخ جدا می­کنیم. از آنجا که سطح برش در مته­ های حلقوی  روی لبه های برش متعدد (دندانه ­ها) توزیع شده ­است، این نوع از مته­ های گردبر برای مدت طولانی ­تری تیز باقی می­مانند و می­توانند ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از مته­ های پیچشی معمول و استاندارد برای سوراخکاری مورد استفاده قرار بگیرند.

سوراخ­های نهایی صاف و بدون برجستگی هستند و نیازی به گشاد کردن مجدد آن­ها نیست. همچنین با این روش دیگر نیازی به پیش سوراخکاری یا سوراخکاری پله ­ای وجود ندارد و عملیات سوراخکاری تنها در یک مرحله بدون پیش مته های متعدد انجام می شود. معمولا از روش گردبری فلز برای تعمیرات در محل، ایجاد سوراخ­های مکانیکی و سوراخ کردن لوله ­ها استفاده می­شود.

تفاوت های اصلی بین سوراخکاری با مته مارپیچی و مته گردبر تو خالی در میزان توان مصرفی دریل در این فرایند است. مته های پیچشی به دلیل اینکه نیاز به براده برداری و تراش فلز را دارد تا بتواند سوراخ را ایجاد کند علاوه بر صرف زمان بیشتر توان بیشتری هم از دریل مصرف می کند و این می تواند در راندمان و استهلاک و عمر دریل یا ماشین سوراخکاری شما تاثیر زیادی داشته باشد و همچنین مته پیچشی نیاز به پیش مته و هزینه خرید مته بیشتر و زمان تعویض مته بیشتر را دارد. ا

ما در فرایند سوراخکاری با استفاده از مته گردبر توخالی به دلیل اینکه تنها محیط اطراف یک دایره توخالی به قطر ۶ میلیمتر به سطح فلز درگیر می شود و دارای دندانه های متعدد برای سوراخکاری است توان کمتری از موتور دریل صرف می کند و این عمر می تواند در طول عمر و استهلاک و هزینه های شما به شدت صرفه جویی کند و همچنین نیاز به هیچ پیش مته ای ندارد و تنها در یک محله عملیات سوراخکاری را انجام می دهد. در برش حلقوی، سوراخ ها در سه مرحله ایجاد می­شوند:

  • پین پیلوت (پین راهنما) گردبر را دقیقا در مرکز منطقه ­ای که باید سوراخکاری شود قرار می­دهد.
  • در حین سوراخکاری، پین گردبر جمع­ شده و اجازه می­دهد روغن آب صابون به منظور روانکاری داخلی به دندانه­ های برش برسد.
  • با اتمام سوراخکاری، پوکه فلزی به­ صورت خودکار از گردبر به کمک فنر پشت پین راهنما خارج­ شده و سوراخی یک­دست و دقیق را به جا می­گذارد.

از دیگر ویژگی­های منحصر به فرد کاترهای حلقوی (مته گردبر) دیواره داخلی مخروطی شکل آن­ها است. طراحی دیواره مخروطی در برش­های مهندسی که به کیفیت بالا و دقیقی نیازمندند دو عملکرد را ایفا می­کند. در درجه اول گرمای اصطکاکی را که باعث ایجاد انبساط در کاتر و دور ریز فلزی داخلی می­شود در خود جای می­دهد. دیگر اینکه خارج شدن آسان پوکه دور ریز را تسهیل می­کند.

وقتی قصد انجام سوراخکاری در محل پروژه یا کارگاه را داشته­ باشیم، در نظر گرفتن روش سوراخکاری، تجهیزات موردنیاز، قدرت و زمان لازم برای تکمیل پروژه اهمیت زیادی دارد. دانستن این موارد به شما کمک می­کند تا بهترین روش را برای تکمیل پروژه سوراخکاری خود انتخاب کنید.

مته گردبر دریل مگنت (تیغه برش حلقوی)

به عنوان ابزار سوراخ کاری در فولاد از جهت سوراخ کردن بله بیرونی مانند اره گردبر برای چوب است. امکان استفاده از این تیغه برای سوراخ کاری با حداقل ضریب خطا فراهم بوده و سوراخ کاری با این مته گردبر سوراخ هایی بزرگتر و در مدت زمانی کمتر نسبت به دریل مارپیچ ایجاد می کند. هنگام چرخش مته تراشه هایی بیرون از لبه تولید شده و قطعه دورریز پس از سوراخ کاری میفتد.

از آنجایی که می توان به کمک مته گردبر سوراخ هایی با قطر ۱۲ تا ۱۰۰ و عمقی حدود ۳۰ تا ۱۰۰ میلی متر ایجاد کرد این مته ها بسیار گزینه مناسبی هستند. این مته های گردبر دو مدل HSS و TCT یا کاربیدی را دارند. این مته را روی اهن و فولاد و … می توان به کار برد.

مزایای استفاده از مته گردبر

مهمترین مزایای استفاده از مته گردبر به شرح زیرند:

  • عدم ایجاد محدودیت در سوراخ کاری
  • قدرت و دوام بالا
  • استحکام در برابر شکستن
  • افزایش راندمان
  • انجام سوراخ کاری روی اوراق ضخیم
  • قیمت کم
  • خنک شدن خودکار
  • قیمت و جنس عالی

علت استفاده از مته گردبر دریل مگنت

برش سریع و دوام بالا تنها موارد معدودی از قابلیت های این مته ها هستند. از دیگر مزایای این مته ها می توان تولید سوراخی گردتر و با ضریب خطای پایین تر می باشد. تیزشدن مجدد و تولید سوراخ های بدون نیاز به نیرو و گشتاور زیاد از دیگر مزایای این مته ها هستند.

انتخاب مناسب ترین مته گردبر

با استناد به جدول صفحه ۱۹ می توان با توجه به قطر و عمق سوراخ برش و نوع مواد مته مناسب را انتخاب کرد. برای نمونه می توان از انواع تیغه های برش در لیست زیر نام برد:

  • فولاد کم کربن
  • فولاد ضد زنگ
  • آلومینیوم
  • آلیاژ های سخت
  • هاستلوی

قطر و عمق دریل مته

هنگام صحبت درباره ابعاد تیغه برش کمیت های عمق و قطر که البته عمق شان از مقدار سنجیده شده بیشتر است مطرح می شوند. این بیشتر بودن درست حفر شدن سوراخ را تضمین می کند.

شکل هندسی تیغه

تاثیر زاویه دندانه ها هنگام برش طوری است که هرچه زاویه دقیق تر باشد سوراخ دقیق تری حفر می شود. انواع ساختار های مختلف مته گردبر از نظر زاویه به شرح زیرند:

  • دو زاویه ای
  • دو و سه زاویه ای
  • برش دسته ای
  • صنعتی

تیغه هایی که جهت برش فولاد به کار می روند دارای ساختار هندسی استاندارد هستند. استفاده از تیغه برش با ساختار هندسی دسته برش برای سوراخ کاری بالای یک نوع مواد ضروری است. برش از زیر و رو توسط دندانه ها سبب تولید سوراخی استوانه ای می شود.

فاقد روکش یا دارای روکش؟

استفاده از تیغه های کاربیدی باید به هنگام برش مواد سخت صورت گیرد. در غیر این صورت استفاده از این تیغه ها بی ثمر خواهد بود. معمولا بیشترین و بهترین کاربرد در ۸۰ درصد مواقع مربوط به تیغه HSS می باشد.

انواع تیغه برش

مجموعه M2 HSS 12000 شامل :

  • فولاد کم کربن و ساختمانی
  • آلومینیوم
  • فولاد ضدزنگ

مجموعه M2 HSS 12000 قلع اندود:

  • فولاد ساختمانی
  • فولاد ضدزنگ
  • کاپرهد سرکاربیدی

استفاده از کاربید برای مواد سخت سبب بیشتر شدن طول عمر دستگاه می شود. برخی انواع دیگر نیز درباره تیغه های برش موجودند. برای نمونه تیغه های هوگن را می توان اشاره کرد که دارای مزایای مهمی مانند سرعت و کیفیت بالای سوراخ کاری هستند.

پین مته گردبر دریل مگنت

این وسیله مانند میخ بوده و کاربرد های زیر را دارد:

  • شناسایی مرکز سوراخ
  • جاری شدن در اطراف دندانه های فلزی و دورریز قطعات پس از برش

این وسایل پس از عبور از مرکز برش و فرورفتن داخل سوراخ سبب ایجاد سوراخ می شوند. امکان استفاده از آنها با قطر های مختلف نسبت به طول مته فراهم است.

معیارهای کاربردی سوراخکاری

برای ایجاد سوراخ بر روی فلز باید چند معیار مهم رو مدنظر داشته باشیم. اول قطر سوراخ است که وابسته به سایز مته یا گردبر است و دوم سایز قطعه کار است که وابسته به طول مته یا گردبر است، گردبر های برای سوراخکاری دارای ۴ طول متفاوت برای قطعه کار ها با ضخامت های متفاوت تهیه و تولید می شوند:

  1. گردبر هایی با طول ۳ سانتی متر که با نام تجاری Small و حرف اختصار S شناخته می شود که مناسب سوراخکاری قطعه کار های فلزی کوچکتر از ۳ سانتی متر طراحی شده است (در برخی شرکت ها با طول ۳ و در برخی شرکت ها با طول ۳.۵ سانت تولید می شوند)
  2. گردبر های با طول ۵ سانتی متر که با نام تجاری Long و حرف اختصاری L شناخته می شود که مناسب سوراخکاری قطعه کار های کمتر از ۵ سانتی متر طراحی شده است ( در برخی شرکت ها با طول ۵ سانتی متر و در برخی شرک های دیگر با طول ۵.۵ سانتی متر تولید می شود)
  3. گردبر ها با طول ۷.۵ سانتی متر که با نام تجاری Over Long و حروف اختصاری Y شناخته می شو که مناسب سوراخکاری قطعه کارهای فلزی با ضخامت کمتر از ۷۵ میلیمتر طراحی شده اند
  4. گردبر با طول ۱۰ سانتی متر که به نام تجاری Extra Long و حروف اختصاری X شناخته می شود که مناسب سوراخکاری قطعه کار های فلزی با ضخامت کمتر از ۱۰ میلیمتر طراحی شده اند ( که در برخی از شرکت های تولید با طول ۱۰ و در برخی دیگر با طول ۱۱ سانتی متر تولید می شوند)

این طول های گردبر معرفی شده، طول های مرسوم بازار جهانی و ایران هستند که به شکل یک استاندارد در آمده اند اما بعضی از شرکت ها شروع به طراحی سایز های خارج از این استاندارد برای موارد خاص نموده اند که در مقالات دیگر برای شما توضیح و تشریح می کنیم.

منبع: lowes.com

دکمه بازگشت به بالا