خانواده و جامعهکسب و کار استانها

تکنیک های افزایش فروش سایت فروشگاهی

 جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان قدیمی با خرید بک لینک ارزان

همه فروشندگان موفق باید یک اصل مهم و کلیدی را به خاطر داشته باشند:

جذب مشتریان جدید، پر هزینه تر و سخت تر از نگه داشتن مشتریان قدیم است!

اگر به اصل بالا اعتقاد داشته باشید، می‎دانید که افزایش فروش، نیاز به مشتریان جدید دارد و متقاعد کردن مشتریان جدید و باهوش عصر حاضر، یک استراتژی قوی و بی نقص میطلبد. شما مطمئنا رقبای جدی در زمینه کسب و کار خود دارید. باید چیزی فراتر از آنها داشته باشید .البته شاید بد نباشد اگر بگوییم فرآیند جذب مشتری های جدید، در کنار نگهداری از مشتری های قدیم میسر میشود. در واقع باید هم خدارو نگه دارید هم خرما!
شکی نیست که نگهداری از مشتریان قدیم هم کم هزینه و هم کم دردسر است اما تمرکز روی آنها، هرگز شما را به موفقیت نمیرساند.

شما برای افزایش فروش نیاز به جذب مشتری های جدیدی با خرید بک لینک ارزان دارید که به لیست مشتریان قدیمیتان اضافه شوند.

البته مشتریان قدیم در صورتی که از سایت فروشگاهی شما راضی باشند، شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کرده و سهم خود را در افزایش فروش و موفقیت سایت شما ایفا می‎کنند، اما اگر از من می‎شنوید به همین قانع نباشید. برای شروع، تعدادی سوال داریم که باید جواب دهید :

  • آیا برای راضی نگه داشتن مشتریان قدیم و جذب مشتریان جدید راهبردی طراحی کرده اید؟ اصلا به این موضوع توجه داشته اید؟
  • تا حالا وضعیت سایتتان را تحلیل کرده اید؟
  • چندبار نقشه حرارتی سایت خود را مورد بررسی قرار داده اید؟
  • چندبار برای کشف علایق کاربران سایت حود، کندوکاو کرده اید؟
  • اعتقادی به نتایج نظرسنجی در سایت خود دارید؟
  • تا به حال آمار بازدید سایت را تحلیل کرده اید؟

اگر با پاسخ سوالات بالا غریبه بودید، بهتر است برای مدیریت وبسایت فروشگاهی خود کمی تجدید نظر کنید. شاید لازم است از مدیر دیگری برای فروشگاه اینترنتی خود بهره ببرید. یک مدیر موفق باید توانایی بالایی در تجزیه و تحلیل بازخوردهای به جا مانده از مخاطب را دارا باشد. کشف و بررسی این المان‎ها، راه موفقیت را برای شما هموار خواهد کرد.

به مرور می‎فهمید که مشکل سایت شما از صفحه اصلی و دسته بندی محصولات است یا هدر، ارسال مرسولات، صفحات محصول یا بخش حساب کاربری هر فرد! بررسی بازخوردهای مشتریان قدیمی برگ برنده شما برای کشف ایرادات و نواقص سایت فروشگاهی شماست. وقتی مخاطبی برای اولین بار وارد سایت شما می‎شود، به جز یک بازدیدکننده معمولی نقش دیگری ندارد. اما این شمایید که تعیین می‎کنید بازدید کننده باقی بماند یا به مشتری شما تبدیل شود. در این مقاله تمام ترفندهایی که باعث بازگشت مخاطب به سایت فروشگاهی شما می‎شود را بررسی می‎کنیم.

13 روش مهم در افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

این روز ها طراحی فروشگاه اینترنتی، یکی از شیوه های کسب درآمد است. اما پس از آنکه فروشگاه خود را ساختید، نبایدآن را به حال خود رها کنید. شما باید برای افزایش فروش اینترنتی خود تلاش کنید، اما چگونه ؟ راه های افزایش فروش اینترنتی کدام است؟ در این محتوا نکات مهمی را در زمینه روش های افزایش فروش اینترنتی و افزایش فروش سایت به شما خواهیم گفت.

1-فرآیند خرید هفت خوان رستم نکنید

هدف اصلی از راه‎اندازی یک وبسایت فروشگاهی آنلاین چیست؟ اصلا چرا فرآیند فروش راه به اینترنت باز کرده است ؟ جواب خیلی ساده است! برای افزایش سهولت در فرآیند خرید و فروش. متاسفانه بعضی از فروشگاه های اینترنتی این مسیر سر و ته می روند. هرچه بیشتر سعی میکنند گزینه ها یفروشگاه را افزایش دهند و خیلی از مشتریان قبل از تکمیل خرید در پیچ و خم فروشگاه اینترنتی گم میشوند.

با این توصیف، شکی نیست که  «سهولت» بنیان اصلی یک سایت فروشگاهی است، چرا فرآیند خرید اینترنتی را تا جای ممکن برای کاربر ساده نکنیم؟ ممکن است سایت شما یک سایت معتبر و از لحاظ فنی، ناب و بی نقص باشد ولی اگر فرآیند خرید پیچیده و گمراه‎کننده طراحی شده باشد به مرور باعث کاهش مشتری های شما خواهد شد. اگر نمیدانید فرآیند خرید سایت شما از نگاه مخاطب چگونه است، بهتر است راهی برای دریافت بازخورد از مشتریان بیابید و  بازخوردهایی مرتبط را زیر ذره بین قرار دهید.

راه های ساده کردن فرایند خرید

همه افراد برای سهولت در سفارش کالاها و خدمات به فروشگاه های اینترنتی روی می آورند که این سهولت شامل فاکتورهای زیر است :

  1. تاکید روی دسته‎های پرطرفدار و پرفروش سایت فروشگاهی موردنظر
  2. در نظر گرفتن پیشنهاد محصولات مرتبط و مکمل برای هر محصول در صفحات مختلف (صفحه محصول ، صفحه سبد خرید، صفحه تسویه حساب )
  3. در دسترس قراردادن سبد خرید
  4. توجه ویژه به اصل سهولت در صفحه پرداخت و حذف موارد اضافی

2- تکنیک افزایش فروش به روش گرگ وال استریت

آیا فیلم «گرگ وال استریت» را دیده اید؟ اگر این شاهکار سینمای جهان را تماشا کرده باشید، میدانید که نباید یک فروش، پایان تعامل شما با یک مشتری باشد. به هر طریقی که میتوانید، این معامله را طولانی کنید.

مشتریان، عاشق توجه و احترام از جانب فروشنده هستند، چرا آنها را عاشق نمیکنید؟

جمله بالا، یکی از دیالوگ های جوردن بلفورت در فیلم گرگ وال استریت است. وقتی خریدار خود را در مرکز توجه فروشنده پیدا کند، بازهم به شما مراجعه کرده و کم‎کم مشتری وفادار شما خواهد بود. البته این مسئله در سایت‎های فروشگاهی کمی متفاوت است. یکی از راه های نمایش داشتن توجه به مشتری در یک فروشگاه اینترنتی، میتواند از طریق پشتیبانی خوب و طراحی پنل کاربری بی نظیر پیاده‎سازی شود.

اما چگونه؟

بعد از اتمام فرآیند ارسال محصول، با مشتری تماس بگیرید و در مورد کیفیت محصول و خدمات سایتتان از او نظرخواهی کنید. به او اطمینان دهید که نظرش مهم و تاثیرگذار است. البته این نظرخواهی به روش‎های دیگر از جمله ارسال پیامک یا ارسال پیام به پنل کاربری مشتری هم میتواند باشد. همچنین ایمیل هم میتواند برای این مظور بخوبی عمل کند.

احتمالا تجربه خرید از دیجیکالا و یا فروشگاه های اینترنتی معتبر را داشته اید. دیدید که براحتی رهایتان نمیکنند. احتملا از این پیگیری آنها لذت برده اید. چرا همین کار با مشتریان خود نمی کنید؟

3- امکان مشاهده وضعیت سفارش در پنل کاربری

چون خرید به صورتی غیرحضوری و اینترنتی است، دلیل نمی‎شود که مخاطب تا رسیدن مرسوله، از وضعیت سفارش خود بی خبر باشد. علاوه بر این، آمار و ارقام و بررسی ابزارهای آمارگیر مثل گوگل آنالیتیک نشان می‎دهد اغلب خریداران اینترنتی برای اطلاع از وضعیت سفارش خود به پنل کاربری رجوع می‎کنند.

اگر بتوانید تجربه خرید موفقی را برای کاربر رقم بزنید، در این میدان رقابتی برنده اید. بد نیست بدانید در ضمن همین پیگیری سفارشات، ممکن است خرید بعدی هم رخ دهد. چه چیزی شیرین تر و بهتر از این؟!

4- سخت گیر نباشید

لطفا در رویارویی با مشتریان خود، انعطاف پذیر باشید. اگر محصولات فیزیکی میفروشید (محصولاتی که دانلودی نیستند) بهتر است راه چاره ای برای مشتریان حواس‎پرت یا سخت‎پسند در نظر بگیرید. یعنی اگر خریدار در مورد رنگ، تعداد، ابعاد و سایر ویژگی های محصول تغییر عقیده داد، امکان ویرایش و تغییر را داشته باشد. با این قابلیت، خریدار با خیال راحت تری به خرید خود می‎پردازد و برای خریدهای بعدی حتما شما را انتخاب خواهد کرد. این یعنی، یک برای شما!

5- پشتیبانی، پشتیبانی و بازهم پشتیبانی

خرید غیرحضوری، دردسرهای مخصوص خودش را دارد. در این نوع خرید، مشتری دسترسی کامل به فروشنده را ندارد و گاهی سوال‎هایش بی پاسخ میماند؛ سوال هایی در مورد نوع گارانتی، راهنمای راه‎اندازی، نصب و نگهداری اصولی از محصول و… اگر فروشگاه اینترنتی شما جزو فروشگاه هایی باشد که خریدار برای دستسی به سوالات خود همواره به بخش پشتیبانی سایت دسترسی داشته باشند، با خیال راحت تری از شما خرید کرده و با خیال خیلی راحت تر مجددا به شما مراجعه خواهند کرد. بخش پشتیبانی باید دسترسی ساده ای داشته باشد و به دغدغه های مخاطب پاسخ روشن، مفید و محترمانه دهد. اگر توانایی و حوصله اینکار را ندارید از افرادی که روابط عمومی بهتری دارند برای این بخش بهره ببرید.

6- خبررسانی از محصولات جدید

جلب اعتماد مشتریان در سایت های فروشگاهی، حکم جواهر کمیابی را دارد که می‎تواند موفقیت شما را تضمین کند. وقتی مشتری از خدمات سایت شما راضی باشد، همواره راغب است محصولات جدید شما را پیگیری کند. با علم به همین نکته است که بسیاری از سایت های فروشگاهی موفق، از ایمیل مارکتینگ استفاده میکنند تا مشتریان قدیم خود را وادار به خرید مجدد نمایند.

سعی کنید مشتریان قبلی خود را از وجود محصول جدید به روش های مختلف باخبر کنید. حتی میتوانید بازدید کنندگان را متقاعد کنید که ایمیل خود را برای معرفی محصولات جدید ، در فروشگاه شما ثبت کنند. شاید ساده به نظر برسد اما همین تکنیک به ظاهر ساده، آمار فروش شما را به صورت نمایی بالا میبرد.

7- معجزه نظرسنجی از مشتری بعد از خرید

زمان نظرسنجی را به وقتی موکول کنید که مدتی از تکمیل فرآیند خرید گذشته باشد تا مشتری بتواند نظر مفیدی در مورد محصول ارائه داد. دو حالت دارد؛ یا از خرید محصول رضایت کامل دارد یا رضایت کامل ندارد و معتقد است به محصول انتقادی وارد است. اگر از محصول و خدمات شما رضایت داشت، به منظور جلب اعتماد دیگر خریداران، این نظر را منتشر کنید اما اگر راضی نبود، به انتقادات او توجه ویژه داشته باشید و نواقص کار خود برطرف کنید.

اگر نتیجه انتقادها را به گوش او برسانید که نور علی نور است. با این کار حس ارزشمندی را به مشتری خود القا می‎کنید تا علیرغم عدم رضایت، بازهم به شما رجوع کند. با اینکار خود را برای مشتری شیرین کرده اید ! و طعم خرید از شما در ذهن او تا مدتها باقی خواهد ماند و میتواند مانند بازاریابی برای شما تبلیغات کند.

8-افزایش فروش با فعال‎سازی پیش سفارش

گاهی اوقات ممکن است ته کشیدن موجودی انبار برای یک محصول، باعث از دست دادن مشتری شما شود اما با فعال کردن قابلیتی به نام پیش سفارش، ورق به کلی برمیگردد و نتیجه به نفع شما تمام خواهد شد. در این صورت میتوانید مشتری خود را از طریق پیامک یا ایمیل از موجودی محصول مورد نظر مطلع سازید. این قابلیت به شما کمک میکند که مشتری به ظاهر از دست رفته خود را بازیابی کنید . فروش خود را افزایش دهید.

9- تخفیف، حرکت روی لبه تیز تیغ:

حراجی های سایت شما همانقدر که می‎توانند سودآور واقع شوند، با یک سهل انگاری ساده میتوانند به ضرر سایت شما تمام شوند. کم نیستند مشتریانی که مدام فروشگاه شما را چک میکنند تا از تخفیفات و حراجی های داغ شما بهره مند شوند اما کافیست در این مسیر زیادروی کنید تا اعتبار خود را از دست دهید.

اعلام بیش از حد تخفیف در سایت شما، حق خریدارانی که در ایام خارج از تخفیف از شما خرید کرده اند را ضایع می‎کند و همین باعث میشود برخی مشتریان از سایت شما بروند و پشت سرشان را هم نگاه نکنند. پس تعیین استراتژی غلط برای حراجی ها شاید در کوتاه مدت باعث افزایش فروش فروشگاه اینترنتی شما شود، اما اشتباه در آن قطعا آمار فروش شما در بلند مدت را تحت تاثیر منفی قرار میدهد.

قرار نیست با حراج های بی حساب و کتاب خریداران قبلی را ناراضی کنید. سعی کنید منطقی برای حراج داشته باشید. البته همیشه حراجی داشتن میتواند بازدید روزانه فروشگاه شما را افزایش دهد و در این بین خریدهای حساب نشده ای هم اتفاق میوفتد.

10- کاهش تعداد فیلدهای فرم ثبت‎نام:

هرچه تعداد فیلدهای حاوی اطلاعات غیرضروری در فرم ثبت نام کمتر باشد، احتمال ماندگاری و ادامه خرید مشتری بیشتر می‎شود. حتما حین طراحی فیلد این اصل را در نظر داشته باشید که از درخواست اطلاعات غیرضروری از کاربر به شدت بپرهیزید. بقول معروف، فرم ثبت نام باید مختصر و مفید باشد. معمولا فروشگاه های اینترنتی از اسکریپت های آماده ای مانند ووکامرس استفاده میکنند که فیلدهای غیر ضروری زیادی در صفحه پرداخت دارند. حتما این فیلدها را تا جای ممکن حذف کنید یا نهایتا بصورت غیر ضروری در آورید تا در صورتی که مشتری چیزی در آنها وارد نکرد مشکلی در ادامه مراحل خرید پیش نیاید. باور میکنید هنوز هم درصد زیادی از افراد کد پستی خود را نمی دانند؟ اصرار در گرفتن کد پستی میتواند آنها را از ادامه مراحل خرید منصرف کند.

11- جلب اعتماد مشتری:

با اینکه خریدهای اینترنتی در حال حاضر تب و تاب خاصی به بازار داده اند اما کماکان دغدغه امنیت و جلب اعتماد مشتری، به قوت خود باقیست. شاید به نظر مسئله بزرگی بیاید اما با   و استفاده از ، کار تمام است! به همین راحتی! در واقع این مسئله روی جذب مشتریان جدید، تاثیر چشمگیری دارد.شاید مشتریان قدیمی شما نیاز به فرآیند اعتمادسازی نداشته باشند اما برای مشتریان تازه وارد یک نیاز انکار ناپذیر است.

12- یک برند قوی بسازید و برای برند خود هزینه کنید

سعی کنید برند باشید. مردم گاو صورتی را بیشتر میپسندند. این تفاوت شماست که باعث میشود مشتری دکمه خرید را کلیک کند. برای برند سازی لازم است استراتژی داشته باشید، نمادهای خوبی طراحی کنید و یک هویت بصری برای مخاطب ایجاد کنید. شناخته شدن و تمایز شما یک رکن اصلی بازاریابی به شمار میروند. برندسازی افزایش اعتماد را بهمراه دارد و مشتری با خیال راحت از شما خرید میکند و البته با خیالی راحت تر و با افتخار شما را به دیگران معرفی میکند. مگر هدف شما افزایش فروش فروشگاه اینترنتی نیست. چه کسی مانند یک مشتری وفادار میتواند برای شما چنین هدفی را به ارمغان بیاورد.

برند شما سرمایه شماست. اگر ندارید بسازید و اگر دارید برای آن هزینه کنید.

13-قیف فروش

برای بالابردن فروش فروشگاه اینترنتی آنلاین خود لازم است همواره قیف فروش خود را حفظ کنید. قیف فروش آنلاین به تمامی مسیری گفته می شود که یک کاربر در سایت شما می پیماید تا نهایتا محصول یا خدمتی را از شما بخرد. تمایم این مسیر ها را بررسی کنید تا یک قیف موفق داشته باشید. هرجای کار که مشتری از این قیف خارج شود لازم است بخوبی توسط شما بازسازی شود . با طراحی شناسایی قیف فروش آنلاین، خواسته ها و نیازهای مشتریان  خود را بشناسید . همیشه سعی داشته باشید پیماندن این مسیر را باید برای کاربران خود تا حد ممکن آسان کنید.

قیف فروش آنلاین از این اجزا تشمیل شده است :

  • جذب کاربران جدید
  • تبدیل کاربر به مشتری
  • اتفاق افتادن فروش آنلاین
  • تبدیل مشتریان  به مشتری وفادار

در حقیقت دیجیتال مارکتینگ با انجام روش های مختلف ، کاربران را جذب می کند و با جلب اعتماد کاربر و ارائه محصولات با کیفیت تر از رقیبان و البته قیمتی منطقی، از کاربران سایت مشتری می سازد. نهایتا یک مشتری، اگر از خریدی که از شما داشته راضی باشد، احتمال این وجود دارد که باز هم از شما خرید کند. در این بین اگر برند شما واقعا خوب و باکیفیت باشد، مشتری همیشه از شما خرید می کند و بنوعی به شما وفادار خواهد بود. این رمز و راز یک فروشگاه اینترنتی موفق است.

کلام آخر؛ همیشه رو به بهبود باشید

امروز سبک طراحی “فلت” در طراحی سایت رواج دارد و فردا یک سبک دیگر. امروز از طریق محتوای رایگان ایمیل کاربران را دریافت می‌کنید، شاید سال دیگر تکنیک بهتری پیدا شود. همانطور که نوع فعالیت‌ها و استانداردهای امروز در فضای اینترنت نسبت به 5 سال قبل، تغییرات زیادی کرده است؛ از این به بعد هم شاهد همین تغییرات خواهیم بود. اینکه امروز سایت فروشگاهی استاندارد و فروش موفقی داشته باشیم؛ دلیل مناسبی نیست که فکر کنیم شرایط‌مان در سال دیگر هم به همین منوال باشد؛ البته درصورتی که نخواهیم خودمان را با شرایط منطبق کنیم.

اگر تازه تصمیم گرفته‌اید فروشگاه اینترنتی‌تان را راه‌اندازی کنید و به‌دنبال استانداردهای پیش فرض برای آن مانند ریسپانسو بودن، مدیریت آسان، پشتیبانی از درگاه‌های مختلف بانکی، انتخاب روش پرداخت و… هستید، قطعا فروشگاه‌ساز پرتال همۀ آن‌ها را دارد. هزینه ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی پرتال را در سایت می‌توانید ببینید.

دکمه بازگشت به بالا