آنچه از مثلث برمودا نمیدانید
مثلث برمودا چیست؟
مثلث برمودا که برخی آن را با نام مثلث شیطان یا دریای مرگ میشناسند، یک منطقه در ناحیه غربی اقیانوس اطلس شمالی است. گفته میشود در این محدوده بیش از ۵۰ کشتی ناپدید شده و هیچ اثری تا به امروز از آنها برجای نمانده است. حتما به این نکته فکر میکنید که این موضوع خیلی پیچیده نیست و ممکن است این منطقه دارای شرایط نامساعدی باشد.
به نقل از سایت ایده آل مگ ، اما نکتهای که این محدوده را بسیار خاص و ترسناکتر میکند این است که طبق اطلاعات منتشر شده ۲۱ هواپیما نیز هنگام ورود به این منطقه ناپدید شدهاند و تا به امروز کسی از آنها هیچ خبری ندارد. نظریههای بسیار زیادی در مورد مثلث برمودا وجود دارد که تا به امروز هیچ کدام از آنها قطعی نشده و این عمل باعث شده تا هنوز مثلث برمودا یک علامت سوال بزرگ برای داشنمندان و مردم جهان باقی بماند.
دو نظریه که بسیار در بین مردم رایج بوده نسبت دادن این مکان به یک ماشین زمان بسیار غولپیکر و فعالیت موجودات فرازمینی در این مکان است.
مثلث برمودا کجاست؟
طبق اطلاعاتی که از مثلث برمودا وجود دارد، مساحت این منطقه بین یک میلیون و سیصد کیلومتر مربع تا سه میلیون و نهصد کیلومتر مربع تخمین زده شده است و هنوز بین ابعاد آن اختلاف نظر وجود دارد. نکته جالبی که وجود دارد انجمن جغرافیای ایالات متحده این مثلث را به رسمیت نمیشناسند و در نقشههای سازمانهای دولتی اسمی از آن برده نمیشود.
مثلث برمودا بر روی آبهای اقیانوس اطلس و در سواحل جنوب شرقی آمریکا واقع شده است. راس این مثلث نزدیک برمودا، قسمت انحنای مثلث از سمت پایین فلوریدا گسترش یافته و با عبور از پورتوریکو به سمت جنوب و شرق منحرف میشود و از دریا سارگاسو گذر کرده و دوباره به سمت برمودا باز میگردد.
تاریخچه مثلث برمودا
نخستین بار در ۱۷ سپتامبر ۱۹۵۰ ادوارد ون وینکل جونز (Edward Jones) ناپدید شدن برخی از هواپیماهای و کشتیها در مجله میامی هرالد خبر داد که برای اولین بار مثلث برمودا بر زبانها افتاد. دو سال پس از این موضوع، مجله فیت مقالهای کوتاه با عنوان «رمز و راز دریا پشت دربهای ما هستند» با اشاره به مثلث برمودا این مسئله را برای مردم بسیار پر رنگتر کرد.
در این مقاله به از دست دادن کشتی و هواپیماهای بسیار زیاد از جمله پرواز ۱۹ اشاره شد. ۱۰ سال بعد در اوریل ۱۹۶۲ مجله لوژیون آمریکا ادعا کرد که موضوع مهمی راجع به پرواز ۱۹ وجود داشته است. این مجله ادعا کرد که فرمانده عملیات این پرواز گفته است: «ما در حال ورود به آبهای سفید هستیم، ما نمیدانیم کجا هستیم و هیچ چیز خوب بهنظر نمیرسد.» پس این موضوع شایعاتی به وجود آمد که پرواز ۱۹ توسط مثلث برمودا به مریخ فرستاده شده است.
تاریخچه و ادعاهای زیادی درباره مثلث برمودا وجود دارد که ممکن است برخی از آنها شایعه و برخی واقعیت باشد، اما ما دو مورد از معروفترین رخدادها را به شما معرفی میکنیم.
اتفاقات مثلت برمودا
مثلث برمودا، بخشی از اقیانوس اطلس شمالی در شمال امریکا است که گفته میشود بیش از ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما به طور اسرارآمیزی در آن ناپدید شدهاند. منطقهای که مرزهای آن مورد توافق جهانی نیست. یک مثلث مبهم که توسط ساحل اقیانوس اطلس در فلوریدا، برمودا و آنتیل بزرگ مشخص میشود. اتفاقات مثلث برمودا بسیار عجیب هستند و هر یک داستانهایی را نقل میکنند. در ادامه چند مورد از این اتفاقات اسرارآمیز را میخوانیم.
گم شدن کشتی یواساس سایکلوپ (USS Cyclope)
بزرگترین کشتی نیروی دریایی ایالات متحده چطور بدون هیچ ردی ناپدید شد؟ این سوالی بود که در مارس ۱۹۱۸ در ذهن بسیاری از مردم به وجود آمد؛ هنگامی که یک ناو بزرگ آمریکایی به نام یواساس سایکلوپ، در سفر بین هند غربی به بالتیمور ناپدید شد. با گذشت یک قرن، هنوز پاسخی برای آن پیدا نشده جز اینکه مثلث برمودا کشتی را در کام خود فرو برده است.
سایکلوپ تقریبا ۱۷۰متر طول داشت. ۳۰۹ خدمه در کشتی کار میکردند و حدود ۱۱ هزار تن منگز را جابجا میکرد. کشتی از سال ۱۹۱۰ با موفقیت قایقرانی میکرد و بین دریای بالتیک، کارائیب و مکزیک در سفر بود. این کشتیِ باری، زغال سنگ را در سراسر جهان منتقل میکرد و در کمک به پناهندگان هم دستی داشت.
اما در سال ۱۹۱۷، هنگامی که آمریکا وارد جنگ جهانی اول شد، سایکلوپ یک دارایی کلیدی دریایی به حساب میآمد. این کشتی نیروها و زغال سنگ را برای سوخترسانی به کشتیهای دیگر در سراسر جهان منتقل میکرد.
از اتفاقات مثلث برمودا این است که در مارس ۱۹۱۸، محموله جدیدی به کشتی تحویل داده شد: صدها تن سنگ معدن منگنز متراکم، که در فولادسازی استفاده میشد. سایکلوپ در برزیل بارگیری کرد، سپس به باربادوس رفت تا بتواند برای سفر طولانی به خانه خود یعنی بالتیمور تامین شود. آخرین پیام دریافت شده از کشتی این بود که گفت: «آبوهوا بسیار خوب است». اما در این سفر انگار که چیزی به هم ریخت و هیچکس دیگر از سایکلوپ نه چیزی دید و نه چیزی شنید. حتی بدون پیام درخواست کمک از رادار برای همیشه محو شد!
بعضی از افراد طوفان و شرایط جوی، و برخی هم فعالیتهای دشمن در زمان جنگ را دلیل بروز این حادثه میدانند. اما تنها سایکلوپ نبود که ناپدید شد. دو کشتی غیرنظامی دیگر که سنگ معدن را به سایکلوپ میرساندند هم در اقیانوس اطلس شمالی ناپدید شدند.
ناپدید شدن قایقهای بادبانی در مثلث برمودا (کارو آ دیرینگ)
پنج قایق بادبانی در سال ۱۹۱۹ به اقیانوس اطلس سفر کردند. اما در ژانویه سال ۱۹۲۱ از کارولینای شمالی سر درآوردند. در آن زمانی بسیاری از مردم گمان میکردند کار دزدان دریایی بوده که سرنشینان و خدمه این قایقها مفقود شدهاند. این احتمال وجود دارد که این کشتی یکی از کشتیهای اساس هویت باشد که در همان زمان ناپدید شد.
کارول آ. دیرینگ (Carroll A. Deering) هم یکی از همان کشیها بود که پس از عبور از مثلث برمودا در سال ۱۹۲۱، درست در سواحل کارولینای شمالی ناپدید شد. کارول که زمانی یک کشتی باری چشمگیر بود، پس از توقف در باربادوس در راه بازگشت به ایالات متحده هرگز به خانه نرسید. به جای بازگشت امن به خانه، این کشتی به یکی از اسرارآمیزترین کشتیهای غرق شده در تاریخ تبدیل شد.
تمام خدمه آن ناپدید شده بودند. وسایل شخصی، تجهیزات ناوبری و قایقهای نجات آنها نیز دیگر وجود نداشت. اوضاع نگرانکنندهتر این بود که کارول اولین کشتی نبود که در نزدیکی کارولینای شمالی عذاب خود را دید.قرنهاست که دریانوردان از آبهای شوم مثلث برمودا میترسند. تغییر خطوط ساحلی و آبوهوای غیرقابل پیشبینی در «گورستان آتلانتیک» هزاران کشتی را در طول این سالها در خود غرق کرده است.
همه از FBI گرفته تا گارد ساحلی و ماهیگیران محلی سعی کردند بفهمند چه اتفاقی برای ملوانان گمشده افتاده است و راز مثلث برمودا را کشف کنند. آنها نظریههایی را ارائه دادند که از توضیحات پیش پا افتاده آبوهوا تا داستانهای شوم شورش یا دزدی دریایی متغیرند.
راز پرواز ۱۹ مثلث برمودا
یک روز گرم با ابرهای زیبا در آسمان که باد از جنوب غربی میوزید، شرایط عمومی آبوهوا برای پروازهای آموزشی مساعد بود. پرواز ۱۹ پرواز آموزشی بود. قرار بود این یک تمرین معمول ناوبری و بمباران ساختگی باشد. یک اسکادران از پنج بمبافکن اژدر TBM Avenger که ۱۴ نفر سرنشین داشت، باید به سمت باهاما پرواز میکردند، تا انداختن اژدرهای را تمرین کنند و سپس به فورت لادردیل بازگردند.
ایستگاه هوایی نیروی دریایی، آخرین تمرین آنها قبل از فارغالتحصیلی بود و آنها پیشتر هم این کار را انجام داده بودند. پرواز ۱۹ تمرینات تعیینشده خود را به پایان رساند و حدود ۹۰ دقیقه پس از بلند شدن در راه بازگشت، فرمانده اسکادران ستوان دوم چارلز سی تیلور گزارش داد که گم شده است. در آن زمان و با فرا رسیدن عصر، شرایط آبوهوا و دریا بدتر شد.
در سه ساعت بعد، ستوان تیلور به اشتباه پرواز ۱۹ را به دریا برد. او با برج مراقب تماس گرفت و وضعیت هواپیماها را به طوری عجیب شرح داد. برج مراقبت از آنها خواست تا مسیر خود را ۱۸۰ درجه تغییر دهند و به فلوریدا بازگردند. اما ستوان تیلور عنوان کرد که دستگاهها و رادارهایشان از کار افتاده است و نمیتوانند مسیریابی کنند. صدای او ضعیف و ضعیفتر و این ارتباط برای همیشه قطع شد.
این حادثه در ۵ دسامبر ۱۹۴۵ اتفاق افتاد، چند ماه پس از پایان جنگ جهانی دوم. جستجوی گستردهای برای یافتن ۵ هواپیمای گمشده آغاز شد و یگانهای نیروی دریایی، ارتش و گارد دست به کار شدند. ناپدید شدن آنها یکی از بزرگترین جستجوهای هوایی و دریایی در تاریخ و افسانه مثلث برمودا را آغاز کرد. تا به امروز، پرواز ۱۹ یکی از اسرار بزرگ هوانوردی است.
ناپدید شدن هواپیماهای سلطنتی (استار تیگر و استار آریل)
در ادامه داستانهای دیگر از اتفاقات مثلث برمودا را آوردهایم.
در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸، یک هواپیمای بریتانیایی متعلق به خانواده سلطنتی آورو تودور پنجم، که از انگلستان به برمودا پرواز میکرد، بدون هیچ اثری ناپدید شد. استار تیگر، به فرماندهی سروان مکمیلان، از انگلستان عازم برمودا بود. در ۳۰ ژانویه، مکمیلان گزارش داد که انتظار میرود در ۵:۰۰ صبح به برمودا برسد، اما نه خبری از او و نه هیچ یک از ۳۱ سرنشین دیگر شد. گزارشات رسمی نشان میدهد که سیستم گرمایشی هواپیما و همچنین قطبنما دچار خرابی شده است.
برای گرم نگهداشتن درجه حرارت، خلبان ممکن است هواپیما را در ارتفاع پایینتری هدایت کرده و سوخت را سریعتر سوزانده باشد. پرواز در ارتفاع بسیار کم باعث میشد که خلبان زمان کمتری را برای مانور در صورت وقوع فاجعه داشته باشد. این احتمال میرود که پرواز به سرعت ارتفاع خود را از دست داده و در دریا سقوط کرده باشد.
استار آریل (Star Ariel)
یک هواپیمای سلطنتی آورو تودور پنجم، مانند استار تیگر، در ۱۷ ژانویه ۱۹۴۹ با ۷ خدمه و ۱۳ مسافر در مسیر جامائیکا، برمودا را ترک کرد. آن روز صبح، سروان جیسی مکفی گزارش داد که پرواز بدون مشکل انجام میشود. کمی بعد، یک پیام رمزآلود دیگر از طرف کاپیتان آمد، هنگامی که او گزارش کرد که فرکانس خود را تغییر میدهد، دیگر هیچ چیز شنیده نشد.
یک گروه برای جستجوی استار آریل اعزام شدند، اما حتی نشانهای از بقایا و لاشه این هواپیما پیدا نشد. پس از ناپدید شدن آریل، خطوط هواپیمایی British South American تولید هواپیمای تودور را متوقف کرد.
گم شدن هواپیمای داگلاس
۲۷ دسامبر ۱۹۴۸، کاپیتان روبرت لیندکیست یک پرواز تجاری را با هواپیمای DC-3 از سان خوان، پورتوریکو به میامی فلوریدا رهبری کرد. این هواپیما کمی بعد با ۳۶ سرنشین از چشمها برای همیشه محو شد. خلبان به برج کنترل گفت: «ما در حال نزدیک شدن به مقصد و تنها در ۵۰ مایلی جنوب هستیم و میتوانیم چراغهای میامی را ببینیم همه چیز خوب است.» DC-3 چند ثانیه بعد از صفحه رادار ناپدید شد.
نقطهای که هواپیما سقوط کرده بود بر فراز فلوریدا کیز بود؛ جایی که آبهای شفاف آن تنها ۲۰ فوت عمق داشت و اگر DC-3 در آن سقوط کرده باشد، باید قابل مشاهده میبود.
مقامات تحقیقکننده با جدیت کار خود را دنبال کردند و برای آنها سوال بود که چگونه خلبان باتجربه میتواند در یک شب مهتابی و آرام ناپدید شود. گروههای تجسس در جایی که تصور میشد هواپیما سقوط کرده است جستجو کردند، اما هیچ اثری از هواپیما در عمق بیست فوت پیدا نشد.
ناپدید شدن فانوس دریایی ایزاک در مثلث برمودا
توضیحی ساده و منطقی برای توجیه ناپدید شدن فانوس دریایی ایزاک در مثلث برمودا، وجود ندارد. یک جزیره نمیتواند در طوفان غرق شود، به سنگها برخورد کند، گم شود، بسوزد یا به سرقت برود.
با این حال در سال ۱۹۶۹ صخره بزرگ ایزاک، جزیرهای که تنها ساکنان آن ۲ نگهبان فانوس دریایی، ایوان ماژور و بی. مولینگز بودند، گم شد. این دو نگهبان به طرز مرموزی بدون هیچ اثری یا سرنخی ناپدید شدند. در ۴ آگوست ۱۹۶۹، هنگامی که تماسهای فراوان به فانوس دریایی بیپاسخ ماند، گروهی از نزدیک «بیمینی» برای جستجو اعزام شدند، اما نتوانستند سرنخی پیدا کنند.
دولت باهامیا سعی کرد یک حادثه را به قاچاق مواد مخدر ربط دهد، اگرچه به نظر میرسید فقط یک حدس باشد. هیچ مدرکی وجود نداشت که نشان دهد این امر درست است. درک اینکه چرا قاچاقچیان مواد مخدر به یک ایستگاه دولتی وارد شوند و کارمندان را بربایند، دشوار است.
البته ممکن است که یکی از دو نگهبان اطلاعات زیادی در مورد یک گروه قاچاق داشته باشد و قبل از اینکه بتواند صحبت کند، کشته شدهاند. اگرچه فرود در ایستگاه دولتی و کشته شدن هر دو نگهبان بسیار ناامیدانه به نظر میرسد. اگر افراد با استفاده از قایق غیرمجاز برای ورود به جزیره استفاده کرده باشند، نگهبانان فانوس دریایی میتوانستند آن را خبر دهند. آیا قاچاقچیان مواد مخدر میتوانستند از این فرصت استفاده کرده و جسورانه به جزیره نزدیک شده باشند؟
تئوریهای علمی و تخیلی درباره برمودا
با توجه به موارد ذکر شده تا اینجای مطلب حتما شما کنجکاو شدهاید تا بدانید دلیل این موضوع و رخدادهای عجیب چیست. همانطور که در بالا ذکر شد نظریههای بسیار زیادی راجع به این نقطه از کره زمین وجود دارد که ممکن است برخی از آنها درست بوده یا مجموعهای از این نظریهها درست باشد، اما در هر صورت تا به حال هیچ نظریه منطقی رد یا تایید نشده است.
در میان این نظریهها برای کشف رازهای مثلث برمودا برخی به شایعات و موضوعات تخیلی نیز دامن زدهاند که دو مورد از نظریههای تخیلی و چهار مورد از نظریههای علمی را برای شما بازگو میکنیم که صرفا با آنها آشنا شوید.
سفینه فضایی در زیر مثلث برمودا
یکی از معروفترین نظریههای تخیلی که راجع به این مثلث وجود دارد این است که برخی معتقدند که در زیر مثلث برمودا یک سفینه فضایی وجود دارد و کسانی که وارد این محدوده شوند را از کره زمین خارج میکنند. این نظریه را هر طور در نظر بگیریم، چندان با عقل و منطق همسو نیست.
راستی حالا که صحبت از جاهای مرموز شده، میدانید عجیب ترین جاهای دیدنی ایران کجا هستند؟
موجودات عجیب و مرموز در برمودا
از دیگر نظریههای تخیلی مثلث برمودا میتوان به موجودات عجیب و غولپیکر اشاره کرد که برخی معتقدند موجودات وحشتناک و شیاطین در این مکان زندگی میکنند و هر کس در قلمروی آنها برود، برای همیشه نابود میشود. این نظریه نیز یک نظریه غیرعقلانی بوده و در گذشته برای پاسخ به راز این مثلث ساخته شده است.
گاز متان در مثلث برمودا
طبق اسناد و گزارشهای بهدستآمده از این مثلث، یک نظریه علمی است که اشاره به گاز متان بسیار زیاد در این محدوده میکند. کشتی وقتی روی آب در این نقظه شناور میشود تحت تاثیر این گازها قرار گرفته که این موضوع امکان غرق شدن را افزایش میدهد. از طرفی احتمال آسیب زدن به هواپیما را نیز بسیار زیاد میکند. شاید یکی از دلایل رویدادهای غیر طبیعی مانند شعلههای آتش روی آب که توسط بومیان گزارش شده است همین موضوع باشد.
خطاهای انسانی
برخی از کارشناسان معتقدند که پیشامدهای برمودا میتواند ریشه در اشتباهات انسانی داشته باشد چراکه هر روز ساکنین این منطقه درحال عبور از آنجا هستند.
ابرهای شش ضلعی مثلث برمودا
از دیگر نظریههای علمی که وجود دارد و برخی از کارشناسان به آن معتقدند، وجود ابرهای غولپیکر است که معادل یک بمب با سرعت ۲۷۳ کیلومتر در ساعت امواجی با ارتفاع بیش از ۱۴ متر تولید میکنند. یک چنین نیروی عظیمی کافیست تا نه تنها کشتی بلکه هواپیما را نیز با چالش مرگباری روبرو سازد.
آتشفشان مثلث برمودا
یکی از سرنخهای جالب و نظریههای علمی جدید که دانشمندان داشنگاه کرنل بعد از سالها تحقیق روی گدازههای اقیانوسی به آن رسیدهاند، دهانه آتشفشان بسیار عمیق و بزرگ در مثلث برمودا است. این دهانه تمامی کشتیها و هواپیماها را به درون خود کشیده و به دلیل فشار بیش از حد کف اقیانوس آنها را تکهتکه میکند.
فیلم و کتاب های مربوط به مثلث برمودا
یکی از فعالیتهای رایج که معمولا درباره مسائل مهم در دنیا و سوالات مردم راجع به یک موضوع پیچده وجود دارد، ساخت فیلم و نشر کتاب است که به دلیل کنجکاو بودن مردم میتواند تا حد زیادی مورد استقبال قرار بگیرد. مثلث برمودا نیز از این موضوع مستثنی نبوده و فیلمها و کتابهای در این باره وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
کتاب با موضوع برمودا
- کتاب مثلث برمودا اثر چارلز برلیتز در سال ۱۹۷۴ نوشته شد. این کتاب در همان سال از پر فروشترین کتابها شد و نزدیک به ۲۰ میلیون نسخه از آن به ۳۰ زبان مختلف به فروش رسید و به شهرت عظیمی دست پیدا کرد.
- لری کوشس، در سال ۱۹۷۵ کتاب خود را با نام رازهای حل شده مثلث برمودا منتشر کرده و در کتاب خود گزارشات مربوط به ناپدید شدن کشتیها را در کتاب چارلز مورد انتقاد قرار داد که این کتاب نیز با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد.
- لورنس دیودکخ با کتاب راز مثلث برمودا در سال ۱۹۷۵ و دقیقا چند ماه پس از کتاب لری اثر خود را عرضه کرد. در این کتاب به چارلز و لری حمله کرد و آنها را اغراقآمیز توصیف کرد. همچنین مدعی شد که یک راه حل برای راز مثلث برمودا یافته است.
فیلم با موضوع مثلث برمودا
- فیلم سنیمایی The Triangle یا مثلث که یک فیلم در ژانر دلهرهآور است و توسط کشور آمریکا در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است. از بازیگران این فیلم جذاب میتوان به لوکپری، دیوید هیولت و دوریان هاروود اشاره کرد.
- فیلم بر اساس مثلث برمودا در سال ۱۹۷۸ توسط رنه کاردونه ساخته شد که این فیلم نیز در زمان خود یکی از تاثیرگذارترین فیلمها بود.
حقایق جالب در مورد مثلث برمودا
- یکی از حقایق جالب که وجود دارد این است که با توجه به تمامی موارد ذکر شده علاوه بر داشنمندان، گارد ساحلی ایالات متحده نیز مثلث برمودا را خطرناکتر از نقاط دیگر اقانوس اطلس نمیدانند.
- در سال ۲۰۱۳ صندوق جهانی طبیعت خطرناکترین مسیرهای حمل نقل برای کشتیها را مشخص کرد و جالب است بدانید هیچ اسمی از مثلث برمودا در این لیست وجود ندارد.
- کریستف کلمب اولین کسی بود که واقعه عجیب و غریب در این منطقه را ثبت کرده و طبق گفته این شخص یک شعله بزرگ در دریا سقوط میکند. ( البته برخی بر این معتقدند او یک شهاب سنگ دیده است و چیز دیگری وجود ندارد)
- گفته میشود نمایشنامه طوفان (The Tempest) که یکی از محبوبترین آثار شکسپیر است بر اساس داستانها ونظریههای موجود درباره مثلث برمودا ساخته شده است. این نمایشنامه باعث شد تا شکسپیر اعتبار قابل توجهی در این عرصه کسب کند.
- در سال ۱۹۴۵ یک تحقیق دریایی شکل گرفت، در آن یک هلیکوپتر با ۱۳ سرنشین به دنبال افراد گمشده در این محدوده رفتند که پس از ورود به مثلث برای همیشه ناپدید شدند.
نجات یافتگان مثلث برمودا
در ۶۰ سال گذشته و طبق اسنادی که وجود دارد، ۲۵ نفر تا به حال توانستهاند جان سالم به در ببرند و با هیچ مورد خاص و عجیبی نیز روبرو نشدهاند اما موضوعی که راجع به آنها وجود دارد این است که همه آن ها با هواپیما از این محدوده گذر کردهاند و کسی با کشتی جان سالم به در نبرده است
بسیاری از مردم مثلث برمودا را یکی از اسرارآمیزترین نقاط زمین میدانند اما چه ویژگیهایی، این نقطه از کرهی زمین را تا این اندازه مورد توجه کرده و آیا این منطقه واقعا تا این اندازه ترسناک است؟
داستان چیزی که ما آن را «مثلث برمودا» (Bermuda Triangle) مینامیم، در واقع ۵۶ سال پیش، در سال ۱۹۶۴ میلادی آغاز شد.
این نام برای نخستین بار توسط نویسندهی آمریکایی «وینسنت گادیس» (Vincent Gaddis) در مجلهی «آرگوسی» (Argosy) برای توصیف منطقهای به شکل مثلث در «اقیانوس اطلس» (Pacific Ocean) و نزدیکی سواحل فلوریدا بهکار رفت.
از این منطقه با نام «مثلث شیطان» (Devil’s Triangle) هم یاد میشود و در طول دههها در هزاران فیلم، کتاب و مستند مورد بحث قرار گرفته تا حدی که بهعنوان نوعی ضربالمثل از اشیاء گم شده هم کاربرد یافته است. اما علت این همه توجه و طرح معماگونهی برمودا چیست؟
مثلث برمودا در حقیقت بخش افسانهای از اقیانوس اطلس است که تقریبا توسط سواحل جنوب شرقی آمریکا، مجمعالجزایر برمودا، و جزایر آنتیل بزرگ (شامل کوبا، هیسپانیولا، جامائیکا و پورتوریکو) دربر گرفته شده است و تا کنون دهها کشتی و هواپیما در آن ناپدید شدهاند.
هنگامی که کریستف کلمب در اولین سفر خود به دنیای جدید از این منطقه عبور کرد، گزارش داد که یک شب شعلهی بزرگ آتش، احتمالا یک شهابسنگ، به دریا سقوط کرد و چند هفته بعد نور عجیبی در دوردست ظاهر شد. او همچنین دربارهی نامنظم شدن خوانش قطبنما نوشت.
امروزه هرچند توافقی جهانی دربارهی مرزهای دقیق مثلث برمودا وجود ندارد اما محدودهی تقریبی کلی آن با گسترهی بین ۱۳۰۰۰۰۰ تا ۳۹۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع را به شکل یک مثلث نه چندان واضح، دربر میگیرد.
هرچند روی نقشهی گوگل محل تقریبی این منطقه تعیین شده است اما این مثلث در نقشههای بینالمللی رسمی دیده نمیشود و حتی هیئت نامهای جغرافیایی آمریکا، مثلث برمودا را بهعنوان منطقهای رسمی از اقیانوس اطلس نمیشناسد.
رازهای قدیمی غیرقابل توضیح
هیاهو دربارهی مثلث برمودا را میتوان به مجموعهای از ناپدید شدن غیرقابل توضیح کشتیها و هواپیماها در این محدوده مرتبط دانست.
سال ۱۹۱۸ بود که کشتی باری «سایکلوپس» (Cyclops) نیروی دریایی آمریکا بهطول بیش از ۱۶۵ متر با بیش از ۳۰۰ خدمه و ۱۰۰۰۰ تن سنگ معدن منگنز در جایی میان باربادوس و خلیج چسیاپیک غرق شد. هرچند این کشتی برای چنین شرایطی مجهز شده بود اما هیچ پیام اضطراری ارسال نکرد و جستوجوی گسترده هم برای یافتن لاشهی آن، نتیجه نداد. در سال ۱۹۴۱ هم دو کشتی همتای سایکلوپس، بهطور مشابه بدون هیچ اثری و تقریبا در همان مسیر ناپدید شدند.
اما موضوعی که به رازهای پیرامون این منطقه افزود در سال ۱۹۴۵ میلادی رخ داد. پنج هواپیمای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و ۱۴ نظامی هنگام انجام تمرینات آموزشی عادی در منطقه ناپدید شدند. صدای هدایتگر پرواز، ستوان «چارلز تیلور» (Charles Taylor) از رادیو شنیده شده است که میگفت: «وارد آب سفید میشویم، هیچ چیز درست بهنظر نمیرسد. نمیدانیم کجا هستیم، آب سبز است، نه سفید است.»
نیروی دریایی آمریکا پس از تحقیق دربارهی این سانحه، در نهایت آن را با عنوان «علت نامعلوم» گزارش کرد. از زمان وقوع این حادثه تا اواسط دههی ۱۹۸۰ میلادی هم، ۲۵ هواپیمای کوچک هنگام عبور از مثلث برمودا ناپدید شدند. آنها دیگر هرگز نه دیده شدند و نه هیچ لاشهای از آنها پیدا شد.
این رویدادها توجه عموم مردم را به خود جذب کرد و برخی از مردم توضیحات غیرمعمولی برای آن داشتند و ادعا کردند که چیزی فراطبیعی در جریان است. حتی گفته میشد که بیگانگان یا شهر افسانهای گمشدهی زیر آب آتلانتیس ارتباطی با رویدادهای غمانگیز این منطقه داشته است.
در همین دوران «چارلز برلیتز» (Charles Berlitz) هم افسانهی مثلث برمودا را در کتاب پرفروشش به همین نام چاپ ۱۹۷۴ میلادی رایج کرد. او در این کتاب ادعا کرد که جزیرهی افسانهای گمشدهی آتلانتیس در ناپدید شدنها نقش داشته است.
از سویی این واقعیت که برخی گزارشهای رسمی از این رویدادها آنها را «علت ناشناخته» توصیف میکنند، بر این دیدگاهها افزوده بود.
تفکر منطقی
اما اگر نمیدانیم چه چیزی باعث ایجاد چیزی شده است، یا اگر کاملا مرموز بهنظر میرسد، آیا باید پاسخ را در پدیدههای فراطبیعی جستجو کنیم؟ برخی از مردم این کار را میکنند. آنها چنین توضیحاتی را هیجانانگیز میدانند و این همان چیزی است که دههها پیرامون حوادث مثلث برمودا اتفاق افتاده است.
اما هنگامی که برای دانستن بیشتر دربارهی این رویدادها وقت میگذاریم و به نتیجهگیری عجولانه نمیپردازیم، آنها بسیار معمولیتر بهنظر میرسند.
برای نمونه ناپدید شدن چارلز تیلور و پنج هواپیما که نیروی دریایی ایالات متحده دربارهی آنها تحقیق کرد را در نظر بگیرید. تحقیقات نشان داد که با تاریک شدن هوا و تغییر هوا، تیلور هواپیماها را به مکان اشتباهی هدایت کرده است. او همچنین سابقهی گم شدن هنگام پرواز را داشت و دو بار در اقیانوس آرام به عملیات نجات نیاز پیدا کرده بود. بدین ترتیب نیروی دریایی هم تصور خوبی از آنچه پیش از ناپدید شدن رخ داده بود، داشت.
اما این حادثه در نهایت به عنوان «علت ناشناخته» توصیف شد، زیرا مادر تیلور، که نمیخواست پسرش را برای ناپدید شدن مقصر بداند، معتقد بود اگر نیروی دریایی نتواند هواپیما را پیدا کند، نمیتواند قاطعانه بگوید که چه اتفاقی افتاده است و نیروی دریایی هم که نمیخواست تیلور را برای این تراژدی مقصر بداند، موافقت کرد.
بیشتر خلبانان درگیر در این حادثه هم کارآموز بودند. این بدان معناست که هنوز بهدرستی به آنها آموزش داده نشده بود که چگونه از همهی ابزارهای هواپیما هنگام پرواز در شب یا در هوای بد استفاده کنند. علاوه بر این، هواپیمایی که با آن پرواز می کردند، پس از فرود در آب در کمتر از ۴۵ ثانیه غرق میشد و بهویژه وقتی که هواپیمایی در وسعت اقیانوس غرقمی شود، اگرچه این روزها بسیار نادر است، اغلب دیگر هرگز پیدا نمیشوند.
این امر حتی امروزه هم با وجود پیشرفتهای بسیار در فناوری هواپیما و روشهای جستوجو و نجات، صادق است. برای نمونه تا کنون تنها بقایای اندکی کمی از هواپیمای ناپدید شدهی MH370 خطوط هوایی مالزی که در سال ۲۰۱۴ ناپدید شد، پیدا شده است.
کاوش در آبهای مثلث برمودا
در حالی که برخی تصویر میکنند، کسی امکان مطالعهی مثلث برمودا را ندارد اما این منطقه از حدود یک قرن بیش بهصورت مستقم توسط پژوهشگران بررسی شده است. در سال ۱۹۲۸ میلادی «ویلیام بیبی» (William Beebe) از جزیرهی نانسچ در برمودا بهعنوان یک ایستگاه تحقیقاتی استفاده کرد تا دریای مجاور آن را تا عمق ۳ کیلومتری بررسی کند. او این ایده را با همراهی «اوتیس بارتون» (Otis Barton) پیش برد.
آنها نه به دنبال معمایی در این منطقه، بلکه در پی نمونهبرداری و شناسایی جانوران و گیاهان این منطقه بودند. سرانجام بین سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۴ میلادی، با استفاده از کرهی زیردریایی آبهای منطقه و همچنین دامنهی جزیرهی برمودا را بررسی کردند و به عمق ۹۲۳ متری رسیدند.
«آگوست پیکارد» (August Piccard) هم با الهام از آنها و با وسیلهی نقلیهای مشابه برای رفتن به عمق ۱۱ کیلومتری «درازگودال ماریانا» (Marianas Trench) در منطقهی برمودا استفاده کرد و به نوبهی خود باعث توسعهی زیردریاییهایی شد که در سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲ میلادی به بررسی زیستمحیطی منطقه پرداختند.
در سال ۲۰۱۶ هم تیمی از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، از زیردریاییهای تریتون برای کاوش در اکوسیستم اعماق دریای برمودا استفاده کردند. بسیاری از تیمهای دیگر هم کاوشهای تحقیقاتی یا گردشگری را در این منطقه حتی برای دیدن کشتیهایی که در گذشته غرق شدهاند، پیش بردهاند.
گذر از قصههای قدیمی
امروزه هواپیماهای مسافربری بزرگ اغلب بر فراز مثلث برمودا پرواز میکنند و هیچ کدام هم ناپدید نمیشوند. حتی میتوانید پروازهای این منطقه را بهصورت زنده از طریق اینترنت پیگیری کنید. در واقع، از اواسط دههی ۱۹۴۰ تا اواسط دههی ۱۹۸۰، هواپیماهای کوچک بیشتری بر فراز سرزمین اصلی ایالات متحده سقوط کردهاند تا در مثلث برمودا! اما از چون بقایای آنها پیدا شده است، ماجرای آنها مرموز تلقی نشد.
در سال ۲۰۱۳ هم صندوق جهانی حیات وحش (WWF) مطالعهی گستردهای در مورد خطوط کشتیرانی دریایی انجام داد و مشخص کرد که مثلث برمودا یکی از ۱۰ حوزهی آبی خطرناک جهان برای کشتیرانی نیست. همچنین نشان داده شده است که تعداد کشتیها و هواپیماهایی که در مثلث برمودا گم شدهاند، خیلی بیشتر از دیگر نقاط اقیانوس نیست. کشتیهای غرق شده در برمودا امروزه به یکی از جاذبههای گردشگری این منطقه تبدیل شدهاند.
پدیدههای طبیعی در مثلث برمودا
اما شاید برخی پدیدههای طبیعی و البته متداول در نقاط دیگر که این منطقه را جالب توجه کردهاند، باعث افزایش تردیدها و رازها دربارهی مثلث برمودا شدهاند. مثلا نظریهپردازان علمیتر در توضیح گم شدن وسایل نقلیه در مثلث برمودا به ناهنجاریهای مغناطیسی، امواج عظیم آب تا ارتفاع ۳۰ متر یا فورانهای عظیم گاز متان بستر اقیانوس اشاره کردهاند.
همچنین خط آگونیک گاهی از مثلث برمودا میگذرد و بنابراین در صورت محاسبه کردن انحراف همیشگی درنظر گرفته شده، میتواند باعث خوانش غلط در سامانههای ناوبری شود. همان مشکلی که برای کریستف کلمب در قرنهای گذشته روی داده بود. این پدیده در اوایل قرن بیستم هم وجود داشت.
«خط آگونیک» (Agonic Line) خطی فرضی است که در آن شمال مغناطیسی با شمال واقعی زمین همتراز میشود و بنابراین بر خلاف دیگر نقاط زمین، نیازی به محاسبهی انحراف مغناطیسی در قطبنما نیست. مثلث برمودا همچنین در معرض طوفانهای استوایی و طوفانهای تندری پیوسته قرار دارد و «گلف استریم» (Gulf Stream)، یک جریان اقیانوسی قوی که باعث تغییرات شدید آبوهوای محلی میشود هم از مثلث برمودا میگذرد.
این جریان زیر دریا میتواند باعث تغییرات سریع و گاهی خشونتبار آبوهوا شود. علاوه بر این، تعداد زیادی جزایر در دریای کارائیب، باعث ایجاد آبهای کمعمق بسیاری میشود که میتواند برای کشتیرانی خطرناک باشد. از سوی دیگر عمیقترین نقطهی اقیانوس اطلس، با نام «مغاک میلواکی» (Milwaukee Depth) در مثلث برمودا قرار دارد. «درازگودال پورتوریکو» (Puerto Rico Trench) در گودال میلواکی به طول ۶۰۰ کیلومتر است و عمق آن به ۸۳۸۰ متر میرسد.
یک توفند (Hurricane) بر فراز مثلث برمودا
اما اگرچه طوفانها، صخرهها و جریانهای خلیجی میتوانند باعث ایجاد چالشهای ناوبری در این منطقه شوند، شرکت بزرگ بیمهی «لیویدز لندن» (Lloyd’s of London)، مثلث برمودا را بهعنوان مکانی خطرناک به رسمیت نمیشناسد. گارد ساحلی آمریکا مشابه این موضوع را بیان میکند: «در بررسی بسیاری از تلفات هواپیماها و کشتیها در این منطقه طی سالها، چیزی کشف نشده است که نشان دهد تلفات ناشی از چیزی غیر از دلایل فیزیکی بوده است. هیچ عامل خارقالعادهای تاکنون شناسایی نشده است.»
راز واقعی برمودا
گاهی اوقات، زمانی که توضیح دادن یک رویداد دشوار است، وسوسهانگیز است که بگوییم ناشی از موارد فراطبیعی است. اما شاید اصلا رازی در کار نباشد. برای نمونه اگر ۱۰۰۰ هواپیما از مثلث برمودا عبور کنند و بتوانیم توضیح دهیم که چه اتفاقی برای ۹۹۰ فروند از آنها افتاده است، آیا باید بگوییم که ۱۰ فروند دیگر موارد فوق طبیعی بودهاند؟ خیر.
تنها چیزی که میتوانیم بگوییم این است که بهطور قطع نمیدانیم چه اتفاقی افتاده است و باید سعی کنیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم زیرا معمولا وقتی بیشتر میآموزیم، رازها از بین میروند. دربارهی مثلث برمودا به احتمال زیاد هیچ نظریهی واحدی وجود ندارد که معما را حل کند و در هر رویداد، مجموعهای از عوامل طبیعی و انسانی دخالت داشتهاند.
به گفتهی یکی از بررسی کنندگان این موضوع، تلاش برای یافتن یک دلیل مشترک برای هر ناپدید شدن در مثلث برمودا، منطقیتر از تلاش برای یافتن یک علت مشترک برای هر تصادف اتومبیل نیست. آنچه دربارهی مثلث برمودا نمیدانیم، تعداد دقیق هواپیماها و کشتیهای غرق شده در آن است. رایجترین تخمین حدود ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیماست. هنوز بقایای بسیاری از وسایلی که در این منطقه غرق شدهاند پیدا نشده است و هنوز مشخص نیست که آیا علت غرق شدنها خطای انسانی بوده است و یا پدیدههای آبوهوایی.
ترکیب نیروهای طبیعت و خطاپذیری انسان حتی از غیرقابل باورترین داستان های علمی تخیلی پیشی می گیرد. در مجموع باید گفت که دریا و اقیانوس، همیشه برای انسانها مکانی رازآلود بوده است و زمانی که برای سفر در آن آبوهوای نامناسب یا ناوبری ضعیف هم در میان باشد، میتواند مکانی بسیار کشنده باشد و از نگاه منطقی و علمی، مثلث برمودا هم از این موضوع مستثنی نیست.
این موضوع در تمام دنیا صادق است و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ناپدید شدنهای اسرارآمیز با درصد بیشتری در مثلث برمودا نسبت دیگر مناطق بزرگ و پر تردد اقیانوس روی میدهد، وجود ندارد. بنابراین برمودا هم یکی از نقاط عادی و البته جالب توجه به لحاظ برخی پدیدههای طبیعی متداول است که غیرقابل شناخت نیست.