عمومیکسب و کار استانها

وزن میلگرد چگونه محاسبه میشود؟

محاسبه وزن میلگرد با 4 روش + وزن میلگرد کارخانه های مختلف

وزن میلگرد هم مانند سایر مقاطع فولادی به‌صورت کیلویی اعلام می‌شود. به همین دلیل معمولاً محاسبه وزن میلگرد به ازای هر شاخه و محاسبه قیمت کلی آن، بر عهده خریدار است. وزن هر شاخه میلگرد به عوامل مختلفی مثل گرید، سایز، آلیاژ و استاندارد به کار رفته در ساخت آن بستگی دارد.

آگاهی از روش‌های محاسبه وزن میلگرد اهمیت زیادی دارد؛ چرا که با دانستن آن‌ها می‌توانید وزن واقعی هر شاخه از میلگرد را با آن چه که فروشنده ادعا کرده مقایسه کنید؛ تا از صحت ادعای او مطلع شوید. از طرف دیگر، به علت زلزله‌خیز بودن کشور ما، استفاده از مصالح با کیفیت و استحکام بالا در ساخت و ساز اهمیت زیادی دارد. نزدیک بودن وزن میلگرد به وزن استاندارد، از پارامترهای مهم در میزان مرغوبیت آن است.

همچنین وزن مخصوص میلگرد در کنار ، دو عامل مهم و اثرگذار بر هستند. میلگرد از نظر ظاهری به 2 دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شود اما از نظر بسته‌بندی، دارای 2 نوع کلاف و شاخه‌ای است. قیمت میلگرد کلاف به‌صورت شاخه‌ای اعلام می‌شود؛ اما از آنجایی که وزن کل کلاف نیز معمولاً مشخص است، محاسبه قیمت هر کلاف به آسانی انجام می‌شود.

در ادامه این مقاله پس از آشنایی با میزان اهمیت محاسبه وزن میلگرد و قیمت میلگرد اصفهان، با فرمول محاسبه وزن میلگرد و کاربرد عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد آشنا می‌شوید. همچنین جدول وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف را نیز در این مقاله آورده ایم تا با استفاده از آن، بتوانید بفهمید که هر شاخه از میلگرد تولیدشده توسط کارخانه‌های داخلی چقدر وزن دارد و انتخاب کدام یک برای شما به صرفه تر است.

قیمت تیرآهن | قیمت روز میلگرد بناب | قیمت میلگرد ۱۲

چرا محاسبه وزن میلگرد اهمیت دارد؟

اهمیت محاسبه وزن میلگرد هنگام طراحی، اجرا و قیمت گذاری مشخص می‌شود. چراکه با بالا رفتن قطر و وزن میلگرد به مراتب قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. روش‌هایی که در ادامه می‌خوانید، بیشتر برای محاسبه وزن میلگردهای شاخه‌ای و محاسبه وزن میلگرد حرارتی به کار می‌روند. نحوه محاسبه قیمت آهن اصفهان نیز در انتهای مقاله آورده ایم.

چگونه با استفاده از جداول استاندارد وزن مخصوص میلگرد را محاسبه کنیم؟

متن هر کدام از این استانداردها دارای یک جدول وزنی است که وزن میلگردهای تولیدشده بر اساس هر استاندارد، باید با وزن مخصوص میلگرد که در این جدول‌ها ذکر شده، مطابقت داشته باشد. در هر کدام از این جدول‌ها، وزن هر سایز میلگرد در واحد متر درج شده است. با استخراج وزن مربوط به هر سایز و ضرب آن در طول هر شاخه، می‌توان وزن مخصوص آن را به دست آورد.

جدول وزنی اعلام شده توسط کارخانه چه کاربردی در محاسبه وزن میلگرد دارد؟

کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد معمولاً جدول وزنی میلگردهای خود را در اختیار خریدار قرار می‌دهند. این جدول وزنی بر اساس استانداردی است که کارخانه در ساخت میلگردهای خود از آن بهره گرفته است. وزن‌ درج شده در این جدول با جدول وزنی استاندارد مربوطه، تفاوت چندانی ندارد و ظاهر آن‌ها شبیه به یکدیگر است. کارخانه‌های مختلف با یک‌دیگر تفاوت دارد؛ اما مهمترین نکته‌ای که در کنار وزن باید در نظر داشته باشید، کیفیت ساخت میلگرد است. با مطالعه چگونگی قیمت تیرآهن اصفهان می‌توانید برترین تولیدکنندگان میلگرد با کیفیت را بشناسید.

چگونه می‌توانید وزن مخصوص میلگرد را با استفاده از جدول اشتال محاسبه کنید؟

جدول اشتال میلگرد یک جدول استاندارد وزنی است که با استاندارد آلمانی DIN انطباق دارد. در این جدول در جلوی هر سایز میلگرد مواردی همچون مساحت سطح مقطع و وزن مخصوص میلگرد به ازای هر متر ذکر شده است. برای استفاده از این جدول، ابتدا باید به ستون مساحت مراجعه کنید و در آن به دنبال کوچک‌ترین عددی بگردید که بزرگ‌تر یا مساوی مقدار مساحت میلگرد موردنظر شما باشد. از همان ردیف می‌توانید نمره میلگرد مورد نیازتان را پیدا کنید.

جدول اشتال در محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز برای مسلح کردن بتن نیز کاربرد دارد.

فرمول محاسبه وزن میلگرد چند نوع است؟ کاربرد عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد چیست؟

برای بررسی صحت ادعای سازنده یا فروشنده میلگرد در مورد استاندارد بودن وزن آن، می‌توانید از چند راه ساده استفاده کنید:

روش اول: گرفتن نمونه از فروشنده برای محاسبه وزن میلگرد

یکی از راه‌ها، درخواست از فروشنده برای در اختیار قرار دادن یک نمونه کوچک از میلگرد موردنظر است. پس از گرفتن نمونه، کافی است تا آن را وزن کرده و طولش را نیز به دست آورید. پس از تقسیم وزن نمونه بر طول آن ، وزن هر متر میلگرد به دست می‌آید. در مرحله آخر کافی است تا عدد به دست آمده را با توجه به سایز میلگرد، با وزن مخصوص آن در جدول استاندارد مقایسه کنید. در صورتی که وزن به دست آمده با عدد وزنی متناظر سایز میلگرد مساوی یا بزرگ‌تر از آن باشد، میلگرد موردنظر استاندارد است.

طول نمونه/وزن نمونه = وزن هر متر میلگرد به کیلوگرم

در این فرمول باید وزن را به گرم و طول را به میلی‌متر وارد کنید.

روش دوم: استفاده از عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد (فرمول کارگاهی)

این فرمول سریع‌ترین راه برای محاسبه وزن میلگرد به ازای هر متر است. فرمول کارگاهی توسط استاندارد ملی INSO 3132 یا همان ISIRI 3132 پیشنهاد شده و وزن هر متر از میلگرد خریداری شده نباید تفاوت چندانی با عدد به دست آمده از این فرمول داشته باشد. فرمول محاسبه وزن میلگرد با استفاده از فرمول کارگاهی به شرح ذیل است:

162/نمره میلگرد به توان 2 = وزن هر متر میلگرد به کیلوگرم

روش سوم: استفاده از وزن مخصوص فولاد برای محاسبه وزن میلگرد

این فرمول از استاندارد آلمانی DIN استخراج شده و از قدیمی‌ترین روش محاسبه وزن میلگرد است. این فرمول وزن میلگرد را به ازای میزان متراژ مورد نیاز شما محاسبه می‌کند؛ در حالی که فرمول‌های بالا برای محاسبه وزن میلگرد را به ازای هر متر به کار می‌روند. فرمول محاسبه میلگرد عبارت است از:

7.8/1000*3.14*طول*قطرمیلگرد به توان 2 = وزن هر متر میلگرد به کیلوگرم

در این فرمول باید قطر و طول را به میلی‌متر وارد کنید.

روش دیگری نیز برای محاسبه وزن میلگرد وجود دارد که امروزه پلتفرم‌های متفاوتی آن را پوشش می‌دهند، این روش، استفاده از وب‌سایت و اپلیکیشن‌های آنلاین است. اما امروزه وب‌سایت‌هایی وجود دارند که با واردکردن اطلاعات مربوط به میلگرد در آن‌ها، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن  و به‌صورت آنلاین، وزن میلگرد را به دست آورید.

وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف چقدر است؟

علاوه بر گرید و استاندارد، سایز میلگرد نیز بر وزن آن تأثیرگذار است. در میان تولیدکنندگان مختلف، میلگرد اصفهان، کویر کاشان و راد همدان سنگین‌ترین نوع میلگرد هستند و وزن میلگردهای تولیدشده توسط آن‌ها، به جدول وزنی استاندارد و اشتال، نزدیک‌تر است. همچنین کارخانه‌ای مانند ظفر بناب، تولیدکننده سبک‌ترین میلگردها با کیفیت قابل‌قبول است که خرید آن را قابل توجیه می‌کند.

وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف، به نوع فولاد مورد استفاده و استانداردی که در تولید به کار می‌برند، بستگی دارد.

وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف را در جدول زیر می‌بینید:

وزن سایزهای مختلف میلگرد چقدر است؟

در این بخش، با وزن پرفروشترین سایزهای میلگرد آجدار که کاربرد زیادی در ساخت و نیز دارند، آشنا می شوید:

مشخصات وزن میلگرد 10 کارخانه برتر ایران چگونه است؟

در ادامه، مشخصات وزنی میلگرد 10 کارخانه برتر را می‌بینید:

وزن میلگرد ظفر بناب

میلگرد ظفربناب سبک و باکیفیت است. وزن میلگرد ظفر بناب را می‌توانید در جدول زیر ببینید. قیمت میلگرد بناب با توجه به وزن پایین آن، بسیار مقرون به‌صرفه است.

وزن میلگرد ذوب‌آهن اصفهان

این کارخانه نخستین تولیدکننده فولاد ساختمانی در ایران بوده و از سال 46 مشغول به فعالیت است. قیمت این میلگرد با توجه به کیفیت آن، مناسب است. وزن میلگرد اصفهان را می‌توانید در جدول بالا ببینید.

وزن میلگرد زاگرس

این کارخانه در سال 1393 شروع به کار کرده و در همین مدت کم میلگرد زاگرس توانسته به یکی از برترین میلگردهای تولیدی در کشور شود. وزن میلگرد زاگرس در مقایسه با جداول وزنی استاندارد بیشتر بوده و همین موضوع باعث شده تا میزان فروش آن بالا باشد. وزن میلگردهای تولیدی این کارخانه، در جدول بالا آمده است.

وزن میلگرد میانه

این کارخانه در شهر میانه قرار دارد و به همین دلیل، میلگردهای تولید شده در آن با نام «میلگرد میانه» شناخته می‌شوند. قیمت میلگرد میانه با توجه به کیفیتش، بالا نیست و همین موضوع خرید آن را قابل توجیه می‌کند.

وزن میلگرد نیشابور

مجتمع فولاد خراسان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد ایران است. به علت واقع‌شدن این کارخانه تولید میلگرد در نزدیکی شهر نیشابور، میلگردهای تولیدی آن با نام میلگرد نیشابور در بازار شناخته می‌شوند.

وزن میلگرد راد همدان

این مجتمع یکی دیگر از تولیدکنندگان تازه تأسیس است که به تولید میلگردهای باکیفیت مشهور است. وزن انواع میلگرد همدان در جدول بالا آمده است.

وزن میلگرد ابرکوه

وزن میلگرد ابرکوه یزد آن به وزن استاندارد بسیار نزدیک است. قیمت میلگرد ابرکوه نیز با توجه به وزن آن، مقرون به‌صرفه است.

وزن میلگرد آناهیتا گیلان

کارخانه فولاد آناهیتا گیلان یکی دیگر از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد سبک و باکیفیت است. همین موضوع باعث شده با سابقه‌ای کمتر از یک دهه، میلگرد آناهیتا فروش خوبی داشته باشد. وزن این میلگرد در جدول بالا شرح داده شده است.

وزن میلگرد شاهین بناب

این کارخانه با نام شاهین بناب نیز شناخته می‌شود و میلگردهای آن در بازار با نام میلگرد شاهین به فروش می‌رسند. وزن انواع میلگرد شاهین در جدول بالا آمده است.

وزن میلگرد ابهر سیادن

این کارخانه توسط کارخانه عتیق آذر سهند اجاره شده و محصولات آن توسط این کارخانه به فروش می‌رسند. جدول وزن میلگرد ابهر را می‌توانید در بالا مشاهده کنید.

نحوه محاسبه وزن میلگرد آجدار یا ساده هیچ تفاوتی باهم ندارند؛ اما نکته قابل‌توجه در این مبحث این است که کم بودن وزن میلگرد نسبت به وزن استاندارد، همیشه هم بد نیست. برخی از میلگردهای سبک، کیفیت ساخت بالایی دارند. اگر برای بخشی‌هایی از سازه که بار زیادی روی آن‌ها وارد نمی‌شود میلگرد سبک انتخاب کنید، می‌توانید در هزینه‌های کلی پروژه صرفه‌جویی کنید.

به دست آوردن وزن مخصوص میلگرد یا محاسبه وزن میلگرد ساختمان، یکی از حساس‌ترین مراحل پیش از آغاز ساخت و ساز بوده و به شما کمک می‌کند تا با استفاده از فرمول محاسبه وزن میلگرد (مثل استفاده از عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد) بفهمید که دقیقاً باید چقدر برای خرید این مقطع فولادی هزینه کنید.

از اولین مسائلی که هر مهندس عمران پیش از آغاز پروژه باید به دقت به آن بپردازد، محاسبه وزن میلگرد است، زیرا محاسبه دقیق متریال های فولادی و آهنی یک سازه میتواند کمک شایانی به اجرای آن طبق استانداردهای ساختمان سازی نماید. به همین دلیل در این نوشته تصمیم گرفتیم روش هایی برای محاسبه وزن میلگرد را بررسی کنیم، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

اهمیت محاسبه دقیق وزن میلگرد

کشور ایران یکی از کشورهایی است که در مسیر گسل های زیادی قرار دارد و در دهه های اخیر زلزله های مخربی در کشور رخ داده است. اهمیت استاندارد سازی ساختمان و استفاده از مصالح با کیفیت و استاندارد اهمیت خیلی زیادی دارد.

به این دلیل که در هنگام وقوع زلزله  نیرو در اشکال مختلف به سازه وارد میشود، تنها بتن و مصالح سنتی قادر به  تحمل نیروها نیستند و نمیتوانند بار ساختمان را تحمل کنند. به همین دلیل یکی از مهمترین مصالحی که برای ساخت ساختمان های با اسکلت بتنی اهمیت ویژه ای دارد میلگرد است.

اما متاسفانه اخیرا برخی از تولیدکنندگان این مقطع اقدام به ساخت مقاطعی با وزن کمتر از استاندارد کرده اند، و به این دلیل که با استفاده از آنها  مورد استفاده کمتر میشود و بسیاری از نحوه محاسبه وزن میلگرد اطلاع ندارد، سود زیادی نصیب دلالان و تولیدکنندگان آنها میشود.

به این دلیل که چگالی فولاد در همه حالت ها یکسان است، پس اگر وزن مقطع مورد نظر کمتر از حد استاندارد باشد نشانگر غیر استاندارد بودن آن و کوچکتر بودن سطح مقطع آن است. در صورتی که از میلگردهای غیر استاندارد استفاده کنید، مهندس عمران ساختمان در محاسبات خود دچار خطا خواهد شد و عواقب جبران ناپذیری برای ساختمان در پی خواهد داشت. در نظر داشته باشید تاثیر مستقیمی بر روی قیمت میلگرد دارد.

کاربرد جدول وزنی میلگرد در محاسبه وزن میلگرد

برای آنکه بتوانید وزن میلگرد را به درستی محاسبه کنید و مطمئن شوید که میلگردی که خریده اید اصل است و تقلبی نیست باید وزن نهایی را با میلگرد را با جدول وزنی مقایسه کنید در این خصوص به شما پیشنهاد میکنیم که حتما مقاله  را مطالعه کنید. البته در این زمینه دو جدول وزنی وجود دارند که برای مقایسه به عنوان مرجع انتخاب میشوند یکی جدول وزنی اشتال که یک جدول وزنی استاندارد جهانی برای است و دیگری جدول وزنی خود کارخانه است.

جدول های وزنی خود کارخانه بر اساس استاندارد هایی است که کارخانه برای ساخت میلگرد استفاده کرده است. نکته ای که در خصوص این جدول ها باید بدانید این است که این دو جدول وزنی تفاوتی با یک دیگر ندارند و فقط جدول وزنی اشتال جامع تر است تقریبا میتوان گفت هر دو جدول وزنی وزن های یکسانی را ارائه میدهند.

محاسبه وزن میلگرد با استاندارد دین DIN

معمولا برای محاسبه وزن در مقاطع فولادی باید از جدول اشتال استفاده شود، اما اگر این جدول را در اختیار ندارید، میتوانید به سادگی با استفاده از استاندارد DIN  به محاسبه وزن مقاطع بپردازید.

محاسبه وزن میلگرد با استفاده از جدول اشتال

اشتال یک واژه آلمانی به معنای استیل است، با کمک گرفتن از این جدول میتوان وزن استاندارد انواع مقاطع را بدست اورد.  در صورتی اطلاعات بالا را در اختیار ندارید میتوانید با استفاده از فرمول زیر که یکی از ساده ترین فرمول های محاسبه وزن است استفاده نمایید. تا در کوتاه ترین زمان ممکن به وزن مقطع مورد نظرتان پی ببرید.

W = D²L / 162

W: وزن میلگرد
D: قطر میلگرد
L: طول میلگرد

به عنوان مثال اگر بخواهید وزن 100 متر میلگرد با قطر 16 میلیمتر را محاسبه کنید باید به روش زیر عمل کنید.

W = 16² * ۱۰۰/۱۶۲ = ۱۵۸ k

دکمه بازگشت به بالا