علمی و پزشکیعمومیکسب و کار استانها

نهال گردو گرمسیری چه ویژگی هایی دارد؟

نهال گردو اصلاح شده به چه معنا می باشد؟

نهال های گردو انواع و اقسام گوناگونی دارد. درخت گردوی اصلاح شده یا پیوندی، از پیوند ارقام برتر به وجود آمده و نقاط قوت خوبی در میان ارقام گوناگون گردو دارد. درخت گردو به دلیل خاصیت فوق ‌العاده میوه خود و ارزش غذایی بالای آن و همچنین صرفه اقتصادی خوبی که دارد همیشه مورد توجه باغداران قرار گرفته است.

سازگاری مناسب نهال گردو اصلاح شده با شرایط اقلیمی و آب و هوایی ایران، طرفداران بسیار زیادی در میان باغداران پیدا کرده است و بسیاری از افراد را به فکر پیوندی و کاشت آن می‌ اندازد. به همین جهت بر آن شدیم تا در این مقاله، ضمن معرفی نهال گردو اصلاح شده و توضیحاتی در مورد گونه ‌های پیوندی، به معرفی انواع گردوهای پیوند شده نیز بپردازیم.

اما چرا استفاده از نهال گردو اصلاح شده توصیه می شود؟

هر گردی گردو نمیشه! حتما همه این ضرب‌‍ المثل را شنیده‌ اید. نظر شما چیست، هر نژاد درخت گردویی، ایا گردوی مناسبی است؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دانش در تمام زمینه ‌ها، از جمله بخش کشاورزی و تحقیقات مربوط به آن، اصلاح نژاد، یکی از مرسوم ‌ترین زمینه ‌های تحقیقاتی در کشاورزی به حساب می‌آید.

این امکان وجود دارد که با پیوند گونه‌ ها و ارقام برتر، مقاوم‌ تر و پربازده‌ تر بر پایه پیوند، گیاهی مقاوم‌ تر در برابر بیماری‌ها داشته باشیم که میوه‌ ای با کیفیت ‌تر تولید کرده و از نظر صرفه اقتصادی نیز سود بیشتری داشته باشد.

فلسفه استفاده از پیوند و ایجاد نهالگردو اصلاح شده نیز همین می باشد که بتوانیم نهال گردویی داشته باشیم که در عین اینکه مقاومت بیشتری از خودش در برابر بیماری‌ها و آفات و تنش‌ها نشان می‌دهد، محصول و میوه‌ هایی با کیفیت ‌تر و مرغوب ‌تری تولید کند که در نهایت باعث باروری بیشتر و به دست آمدن سود و صرفه اقتصادی بیشتر گردد. شما می توانید از نهال بادام نیز برای احداث باغ استفاده کنید.

چگونه اصلاح نهال ایجاد میشود؟

برای اصلاح و تولید نهال مقاوم‌ تر با عملکرد بهتر و باردهی بیشتر، با استفاده از دانش مهندسی ژنتیک و در آزمایشگاه‌ های مربوط به این شاخه از علم ژنتیک، بذرهایی تولید می‌شود که دارای ویژگی‌های برتر بوده و ویژگی ‌هایی نیز به آن‌ها افزوده می‌ گردد تا در نتیجه بذری با تمام ویژگی‌های مدنظر ایجاد و تولید شود.

سپس بذرهای اصلاح شده در شرایط مناسب و تحت نظارت‌های دقیق، در گلخانه‌ها یا مزارع مخصوص رشد داده می‌ شوند و نهال‌های اصلاح شده برای توزیع و فروش آماده می‌گردند.

به این شکل زمینه برای خرید و کاشت نهال‌ های گردو اصلاح شده که ویژگی‌های خوبی برای رشد و تولید محصول دارند، فراهم شده و کشاورزان و باغداران می‌توانند، راحت‌ تر و با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به کاشت نهال‌های اصلاح شده یا پیوندی نمایند. برای خرید می توانید به سایت نهال مراجعه نمایید.

معرفی انواع گردو اصلاح شده پربار در ایران:

نهال گردوی اصلاح شده که به نام نهال گردو پیوندی، نیز نامیده می‌شود، با استفاده از تلفیق ژنوتیپ‌های مختلف ارقام مختلف گردو به وجود می‌آید که عموماً این نهال‌ها دارای ویژگی و خصوصیات خاصی هستند که در مقایسه با دیگر انواع نهال ‌های گردو که به طور طبیعی وجود دارند، قابلیت و توانایی و مقاومت بیشتری بروز می‌دهند.

به عنوان مثال، تحمل و مقاومت نهال گردو پیوندی، در مقابل آفات بیشتر است یا باروری آن حدود دو برابر بیشتر از سایر نهال های گردو می باشد.

یکی از نکاتی که در پرورش درخت گردو مهم هست، در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و آب و هوایی می باشد. ممکن است برخی گونه‌ ها تحمل خوبی در مقابل سرما داشته و دیرگل باشند و برخی تحمل بالایی نسبت به کم‌ آبی و خشکی داشته باشند.

یا اینکه برخی گونه‌های گردو زودتر به باردهی برسند و برخی دیرتر. با استفاده از جواب سوال نهال گردو اصلاح شده چیست؟ یا نهال گردوی پیوندی، شما می‌توانید با در نظر گرفتن خصوصیاتی که مد نظر دارید و برای موقعیت جغرافیایی خاصی نیاز دارید، اقدام به خریداری نهال نمایید.

خصوصیات نهال گردو اصلاح شده (پیوندی):

  1. مقاومت در برابر سرما
  2. دیرگل بودن
  3. مقاومت در برابر آفات
  4. باردهی بسیار بیشتر
  5. میوه ‌هایی با شکل گرد و درشت‌ تر
  6. میوه‌ های مرغوب ‌تر با پوست نازک‌تر
  7. مغز چرب‌تر با رنگ روشن‌تر
  8. مغز سنگین‌تر و درشت‌تر
  9. عملکرد بهتر و شروع باردهی در سال اول
  10. تحمل خشکی مناسب
  11. افزایش حداکثر عملکرد در هکتار

انواع درخت گردو اصلاح شده در ایران:

همان گونه که گفتیم نهال‌ های گردو پیوندی، از تلفیق یا ترکیب دو گونه یا چند گونه و تولید نهالی با ویژگی‌های برتر و قوی‌تر و پربارتر به وجود می‌آیند. این نهال ‌ها باردهی و سود دهی زیادتری نسبت به گونه ‌های دیگر دارند و به همین دلیل نیز خریداران بیشتری دارند. برای دریافت قیمت نهال سه ساله گردو با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

انواع نهال گردوی اصلاح شده پر فروش عبارتند از:

  • نهال گردو چندلر پیوندی
  • نهال گردو فرنور پیوندی
  • نهال گردو ژنوتیپ پیوندی

پر سود ترین و بهترین نهال گردو چه نژادی است؟

درخت گردو به ذاته درخت پر سود و فایده ای است و معمولا کشاورزان زیادی به کشت ان روی می آوردند. از طرفی درخت گردو شرایط نگهداری و رسیدگی و آب و هوایی خاصی را می طلبد. از این رو علت گرانی گردو و نهال درخت گردو بی علت نیست.

همانطور که پیشتر به ان اشاره کردیم، از درخت گردو فرآورده های بسیاری بسیاری را تهیه می کند و هر کدام از انها می تواند سود زیادی را عاید تولید کنندگان کند. اما سوال اینجاست که معیار پر سود ترین نهال گردو چیست؟

آیا میزان باردهی پر سود و فایده بودن درخت گردو را مشخص می کند یا طول عمر درخت گردو و یا مقاومت ان در برابر بیماری و آفات؟ تمامی این معیار ها درست است و می تواند در مجموع یک وزنه ثابت و مشخص برای سنجش بهترین نوع درخت گردو باشد.

از این رو 5 نهال پر سود را از جنبه های فوق با هم مقایسه کردیم و به ترتیب از نظر سود دهی شامل:

  • نهال چندلر
  • نهال فرنور
  • نهال ژنوتیپ
  • نهال خوشه ای
  • نهال اسرائیلی می باشند.

و اگر معیار شما تنها سود دهی این درختان است می توانید از بین این 5 نهال انتخاب خود را داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید که هیچ سود و منفعت حلالی بدون زحمت به دست نمی آید. از این رو هر کدام از نهال های گردو گفته شده از نظر رسیدگی و زحمت کاشت، داشت و برداشت، سختی های خود را نیز دارند.

را مشاهده نمایید.

بهترین نهال گردو برای کاشت در مناطق گرمسیر:

کاشت درختان در زمین های کشاورزی همیشه با وفور آب و وجود آن همراه نیست. در بعضی از زمین های کشاورزی و باغات، کمبود آب و ذخایر آبی وجود دارد. در نتیجه بهتر است موقع انتخاب بهترین نهال گردو جهت کاشت، نهالی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی در برابر کم آبی داشته باشند.

به توصیه متخصصین کشاورزی ، درختان گردویی هستند که گزومورفی بالایی دارند. به این معنا که در برابر کم آبی و یا حتی بی آبی بسیار مقاومند و نیازمند آبیاری زیادی نیستند. با توجه به این اوصاف، بهترین نهال گردو برای کاشت به صورت دیم شامل : نهال گردوی پکان است.

بهترین نژاد گردو برای سلامت انسان:

مغز گردو برای سلامت انسان بسیار مفید است و از آن برای مصارف درمانی و پزشکی نیز استفاده می شود. از جمله مهمترین خواص مغز گردو می توان به:

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان،
  • کاهش خطر حملات و بیماری های قلبی،
  • تقویت سیستم ایمنی بدن،
  • درمان کبد چرب،
  • تقویت مو و کاهش شوره سر،
  • تقویت استخوان ها،
  • بهبود سیستم گوارش اشاره کرد.

در نتیجه تمامی مغز های گردو برای بدن انسان و سلامتی ان مفید می باشد. و هیچ کدام از آنها از نظر ارزش غذایی برتری چندانی نسبت به هم ندارند و اینکه عده ای با دروغ سعی دارند تا یک خاصیت به خصوص را بزرگ جلوه دهند تا محصول خود را به فروش برسانند، کار اشتباهی است.

را مشاهده بفرمایید.

بهترین نژاد درخت گردو مناسب برای کاشت مناطق گرم و خشک:

قبل از اینکه بخواهیم در مورد بهترین برای مناطق گرم و خشک توضیح دهیم بهتر است که معرفی کوتاهی از ویژگی های مناطق گرم و خشک داشته باشیم تا بتوانید شرایطی که در ادامه به می پردازیم را با وضعیت محل سکونت خود مطابقت دهید.

اقلیم گرم و خشک به مناطقی گفته می شود که بیشتر طول سال، دما در آن بالا و بسیار گرم است. در زبان عامیانه به این مناطق، منطقه کویری نیز گفته می شود. در این مناطق حجم باردندگی بسیار کم است و اختلاف دما بین شب و روز زیاد می باشد.

اقلیم گرم و خشک دارای روزهای بسیار گرم و شب های بسیار سرد است. همین اختلاف دمای زیاد باعث شده تا کمتر پوشش گیاهی بتواند در این مناطق دوام بیاورد. همچنین این مناطق دارای باد های خشک و با سرعت زیاد است و معمولا با طوفان و ریز گرد هایی مثل شن همراه است. ارتفاع این مناطق حداکثر به 900 متر می رسند. در نتیجه درختان گردوی زیادی نیستند که می تواند در این مناطق رشد کند و تولید محصول داشته باشد.

اما رقیب دیگر پکان در مناطق گرمسیر، گردوهای ژنوتیپ:

بهترین نهال گردویی که می تواند در این مناطق رشد کند، گردو پکان و نهال ژنوتیپ است. در مناطقی که ارتفاع آنها زیر 600 متر از سطح دریاست، معمولا از گردوی پکان استفاده می کنند.

گردو پکان که زادگاه اصلی آن متعلق به آمریکا جنوبی است مقاوم بسیار بالایی در برابر من آبی و یا حتی بی آبی دارد. عمر اقتصادی آن بین 75 تا 90 سال است و در این مدت می تواند سود خوبی را برای شما به همرا بیاورد. برای آشنایی بیشتر با این نهال توصیه می کنم مطلب نهال گردو پکان را مطالعه کنید این نهال بهترین نژاد درخت گردو برای مناطق گرمسیری است.

نهال بعدی، نهال ژنوتیپ آریا؛ است. این نهال با توجه به اصلاح نژاد های بسیاری که روی آن انجام گرفته است، در برابر کم آبی و دمای بالا بسیار مقاوم بوده و می تواند در مدت 80 تا 100 ساله عمر اقتصادی خود، سود بسیار زیادی را برای باغداران و تولید کنندگان به همراه داشته باشد. از این درخت با نام ژنوتیپ برتر نیز یاد می شود که جزع بهترین نهال گردو مناطق گرم و خشک است.

بهترین نژاد درخت گردو مناسب برای کاشت در مناطق گرم و مرطوب:

این مناطق با توجه گرمای بسیار زیاد و شرجی بودن بیش از حد آن نمی تواند پذیرای تعداد زیادی از نهال های گردو باشد. زیرا رطوبت بالای این مناطق برای درختان گردو مناسب نیست و چون نهال گردو باید یک میزان مشخصی از سرما را در فصل زمستان تحمل کند، این مناطق قادر به نگهداری و پروش درختان گردو نیستند و بهتر است از سایر درختان زراعی برای کشت و پرورش استفاده کنید.

تنها نهال گردویی که در برخی از مناطق به خصوص اقلیم گرم وخشک می تواند رشد داشته باشد، نهال گردو است که این نهال به ذاته نهال گردو گرمسیری است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که نهال گردو پکان نباید دمای بالای 38 تا 45 درجه را تجربه کند و در این شرایط نمی تواند ادامه حیات و تولید محصول داشته باشد.

بهترین نهال گردو مناسب برای کاشت در اقلیم سرد و کوهستانی:

بهتر است قبل از معرفی نهال های گردو سردسیری، ابتدا بگوییم که این مناطق چه ویژگی هایی را دارد. مناطق سردسیر به طور معمول در دامنه کوه ها واقع شدن است و ارتفاع آنها نسبت به سایر مناطق بیشتر است.

معمولا ارتفاعات بالای 1400 متر از سطح دریا را مناطق سردسیر و کوهستانی می نامند. با توجه به سرمای زیاد و طاقت فرسای این مناطق، درخت زیادی نمی تواند در برابر دمای تا -20 درجه را مقاومت کند.

این مناطق در بیشتر طول سال سرمای بالایی دارد و در کوهپایه های آن برف مشاهده می شود. باد های موسمی در این مناطق واقعا استخوان سوز است و اگر بومی آن مناطق نباشید، در فصول زمستان نمی توانید در آنجا اقامت کنید.

 

شرایط اقلیمی متناسب برای کاشت درختان گردو چیست؟

پرورش انواع ارقام نهال گردو یک انتخاب سودآور در باغ است. شرایط محیطی شاید مهمترین پارامتر، هنگام رشد درختان گردو برای کسب سود باشد. این درخت در شرایط آب و هوایی خاص و انواع خاک رشد می کند.

همچنین درخت گردو همانند بسیاری از درختان میوه، تمایل ذاتی به باروری متناوب دارد. یعنی در یک سال عملکرد بسیار خوبی دارد و در سال بعد عملکرد کم یا صفر از خود نشان میدهد. به عنوان یک قاعده کلی در پرورش ارقام نهال گردو، درخت تنها در طول 2 یا 3 سال در هر دوره 5 ساله عملکرد خوبی خواهد داشت. می توان گفت که تکثیر نهال گردو، گرده افشانی، آبیاری نهال گردو، کوددهی، هرس نهال گردو و مبارزه با آفات درخت گردو و… از نظر کمیت و کیفیت تولید بسیار مهم بوده و بیشترین هزینه‌ها را شامل می شود.

بهترین نوع نهال گردو اغلب نهال‌های گردو پیوندی؛ ژنوتیپ‌ها و ارقام اصلاح شده هستند. که با انجام اصلاحات توسط نهالستان؛ دارای بهره وری نسبتا بیشتری از سایر ارقام نهال گردو میباشند. شما میتوانید جدید ترین نهال گردو را از مرکز فروش نهال گردو؛ نهالستان پالیز خریداری نمایید.

آیا دما و آب وهوا در انتخاب و خرید نهال گردو تاثیرگذار است؟

  • حداقل و حداکثر دما برای کاشت نهال گردو

بازه دمایی قابل تحمل برای انواع ارقام نهال گردو اغلب بین 38 الی 17- درجه سانتیگراد میباشد. البته درختانی که در مرحله شکوفه دهی و یا تولید میوه هستند؛ دارای تحمل سرمایی کمتری میباشند. توصیه میکنیم در مناطق مستعد سرما و یا گرمای بیش از حد؛ از درختان در برابر سوختن محافظت نمایید.

البته درختانی که دوره سرمایی را به خوبی پشت سر گذاشته اند؛ اغلب دارای تحمل بالاتری در برابر سرما و گرمای بیش از حد در منطقه خواهند بود. دوره سرمایی نهال‌های گردو بین 450 تا 1500 ساعت متغیر است. اما اکثر گونه‌ها، نیاز سرمایی بین 700 تا 1000 ساعت دارند. اگر این نیازها در فصل سرما (پاییز و زمستان) برآورده نشود، تشکیل جوانه به تاخیر می افتد که نتیجه آن کم شدن میوه و تولید است.

  • آب وهوای مناسب برای کاشت نهال گردو

نهالهای گردو قادرند در اکثر شرایط آب وهوایی به خوبی رشد کنند. از جمله:

  • آب وهوای سردسیری
  • آب وهوای معتدل
  • آب وهوای گرمسیری

نکته مهم، انتخاب درست بهترین نهال گردو برای کاشت در باغ است. که به رشد بهتر نهالها و جلوگیری از سوختن آنها کمک میکند.

نهال گردو سردسیری یکی از بهترین ارقام نهال گردو برای کاشت در مناطق سرد و کوهستانی در کشورمان است. این رقم علاوه بر تحمل سرمایی بینظیری دارد. همچنین به علت دیرگل بودن قادر است در مناطق با سرماهای طولانی زمستانه و یا سرمای ناگهانی بهاره نیز مقاوم باشد. بنابراین پیش از خرید انواع ارقام نهال گردو سردسیری؛ از شرایط آب وهوایی و حداقل و حداکثر دما در منطقه باغتان به خوبی آگاه شوید. معمولا در مناطقی با ارتفاع بیش از 1400 متر از سطح دریا؛ از ارقام سردسیری برای کاشت در باغ استفاده میشود.

ویژگی نهال گردو گرمسیری

برخی از مناطق در کشورمان به خصوص شهرهای جنوبی، دارای آب وهوای گرمسیری میباشند. لازم است بدانید فقط ارقام خاصی از گردو قادرند در این شرایط آب وهوایی به خوبی رشد نموده و در اثر گرمای شدید نسوزند. توصیه ما به شما در این مناطق؛ خرید نهال گردو گرمسیری میباشد.

بهترین نهال گردو سردسیری و گرمسیری کدام ارقام هستند؟

بهترین نهالهای گردوی سردسیری ارقام زیر هستند:

ارقام تجاری اقتصادی نهال گردو برای کاشت در مناطق گرمسیری ارقام زیر هستند:

  • نهال گردو پکان گرمسیری
  • نهال گردو ژنوتیپ تیپ 6 گرمسیری

برخی از ارقام نهال گردو برای کاشت هم در مناطق سردسیری و هم در مناطق گرمسیری و هم در مناطق معتدل مناسب اند. علت آن مقاومت بسیار عالی درختان در برابر سرما و گرما و همچنین بازه ارتفاع از سطح دریای آنها از 0 تا بیش از 3000 متر میباشد.

چگونه نهال گردوی مناسب منطقه جغرافیای خود خریداری کنیم؟

برای انتخاب و خرید نهال گردو متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی در منطقه مان آشنا شویم. از مهم ترین فاکتورهایی که لازم است به آنها توجه شود میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

ارتفاع از سطح دریا : ارتفاع از سطح دریای متناسب برای کلیه ارقام نهال گردو در سایت پالیز اعلام شده است. شما نیز پس از کسب اطلاع از ارتفاع از سطح دریای منطقه شهرتان؛ میتوانید اقدام به خرید نهال گردو شناسنامه دار متناسب با شهرتان نمایید.
وضعیت آب وهوایی : هریک از انواع ارقام نهال گردو؛ در آب وهوای خاصی بهترین رشد را خواهند داشت. شما باید با کسب اطلاع از وضعیت آب وهوایی منطقه تان و همچنین مشاوره رایگان با کارشناسان در مرکز فروش نهال گردو؛ بهترین ارقام نهال گردو را تهیه نمایید.
تحمل سرمایی و گرمایی نهال گردو : حداقل و حداکثر دمای منطقه باغتان؛ باید با تحمل سرمایی و گرمایی نهال مطابقت داشته باشد. تا نهال‌ها پس از کاشت در اثر سرما و یا گرمای بیش از حد نسوزند.
میزان بارندگی منطقه : رطوبت و یا خشکی بیش از حد منطقه میتواند در روند رشد برخی از ارقام نهال گردو تاثیرگذار باشد. همچنین میزان بارندگی منطقه در حجم و نوع آبیاری درختان گردو نیز موثر است.

معرفی انواع ارقام مهم نهال گردو پیوندی ژنوتیپ

پیش از انتخاب؛ خرید و پرورش نهال گردو؛ ابتدا باید با انواع ارقام نهال گردو قابل کاشت در شهرمان آشنا شویم. انواع نهال گردو به شرح ذیل می باشد:

ارقام نهال گردو پیوندی چه ارقامی می باشند؟

نهال‌های گردو معمولا براساس 2 پایه اصلی پیوندی و یا بذری تولید میشوند. یعنی نهال گردو پیوندی در واقع به پایه نهال گفته میشود. این رقم حاصل پیوند دو و یا بیشتر، از سایر ارقام میباشد. اغلب؛ ارقام با پایه پیوندی دارای محصول‌دهی بالاتر؛ عمر اقتصادی بهتر و محصولات باکیفیت تری میباشند.

نهال‌های گردو زودبازده به ارقامی گفته میشود. که به سرعت پس از کاشت، باردهی خود را آغاز کنند. خوشبختانه اکثر بهترین ارقام نهال گردو؛ زودبازده هستند. و در کمتر از 3 سال پس از کاشت؛ باردهی خود را آغاز میکنند.

برای بیشتر باغ‌ها در کشورمان است.

چگونه سلامت نهال گردو را می توان تشخیص داد؟

یکی از مهم ترین اقدامات پیش از کاشت نهال‌های گردو؛ بررسی سلامت نهال‌ها میباشد. نهال‌های بیمار و یا آفت زده؛ نهال‌های خشک و سیاه شده برای کاشت در باغ مناسب نیستند. و میتوانند بیماری و یا آفت را در سرتاسر باغ منتشر نمایند.

برای بررسی سلامت نهال آن را از بسته بندی پلاستیکی خارج نموده و با دقت بررسی کنید. شاخه و برگ‌ها نباید دچار رنگ پریدگی؛ لکه و یا خشکی باشند. شاخه‌ها و تنه درخت دچار تغییر رنگ نشده و ریشه کاملا سالم و یکدست بدون سیاهی و خرابی باشد.

تنها در این صورت میتوانید نهال‌های گردوی خود را در باغ بکارید. در غیر اینصورت، با تماس با کارشناسان مشورت نمایید. amazon.com

دکمه بازگشت به بالا