علمی و پزشکیکسب و کار استانها

سرماخوردگی قبل از عمل ابدومینوپلاستی

سرما خوردگی چه تأثیری در روند جراحی ابدومینوپلاستی و جراحی بینی دارد؟

سرما خوردگی چه تأثیری در روند جراحی دارد؟ یکی از بیماری‌هایی که ممکن است جراحی بینی شما را به تعویق بیندازد سرماخوردگی می‌باشد. ممکن است در ابتدا سرماخوردگی  بیماری‌ کم اهمیتی به نظر برسد اما وقتی پای جراحی بینی شما در میان است این موضوع بسیار جدی می‌شود.

در این مقاله به طور کامل در رابطه با عمل بینی و سرماخوردگی صحبت می‌کنیم و بهترین روش‌های جلوگیری و درمان سرماخوردگی قبل از عمل بینی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

به نقل از سایت دکتر گویا در هنگام سرماخوردگی شما ممکن است سرفه، عطسه، خارش بینی، التهاب، تنگی نفس، و بدتر از همه این ها عفونت و تب را تجربه کنید. اگر به موارد ذکر شده دقت کنید متوجه می‌شوید که تمامی عوارض سرماخوردگی دشمن جراحی بینی می‌باشند. بیشترین ناحیه که سرماخوردگی تحت تأثیر قرار می‌دهد بینی شماست. به دلیل التهابات امکان‌پذیر نیست همچنین اگر سرماخوردگی شما خفیف باشد ممکن است پس از جراحی بینی شدت بگیرد.

شدت گرفتن سرماخوردگی در نتیجه عمل بینی ما تأثیر خواهد گذاشت. پس از عمل بینی هنگامی که در دو هفته استراحت و بهبودی قرار دارید، بافت بینی شما به شدت  حساس و تحریک‌پذیر می‌باشد. همچنین بخیه‌های درونی بینی شما نیاز به بهبودی و مراقبت دارند.

حال فرض کنید که سرماخوردگی قبل از عمل بینی شما تشدید شود، در حالی که باید به توصیه‌های پزشک توجه داشته باشید و از فین کردن، خاراندن، عطسه و سرفه شدید جلوگیری کنید، هم‌زمان به دلیل سرماخوردگی باید با تمامی این موارد مبارزه کنید. البته سرفه و عطسه قابل کنترل نیستند و تنها چند سرفه قوی لازم است تا بخیه‌های شما آسیب ببیند.

 این نکته مهم را در نظر داشته باشید که انتخاب یک پزشک حاذق نقش مهمی در یک عمل موفق دارد، شما می توانید با انتخاب بهترین جراح ابدومینوپلاستی در تهران دیگر نگران برگشت عمل خود نباشید.

همچنین اگر به دلیل سرماخوردگی قبل از عمل بینی دچار التهاب شوید، التهاب ناشی از جراحی بینی نیز تشدید پیدا می‌کند و تنفس برای شما دشوار می‌شود همچنین ممکن است بخیه‌ها و بافت بینی تحت فشار بسیاری قرار گیرند.

به نقل از پزشکان مجموعه الو پزشک از دیگر مشکلات سرماخوردگی قبل از عمل بینی ، خارش بینی می‌باشد. با وجود گچ و ممنوعیت خاراندن حین هفته ریکاوری، تحمل خارش بسیار دشوار است و می‌تواند به سادگی شما را کلافه و عصبی کند.

یکی از بدترین عوارض سرماخوردگی بعد از عمل بینی ، احتمال عفونت و تب شدید می‌باشد. اگر گلوی شما چرک کند و دچار عفونت دستگاه تنفسی شوید به دلیل آسیبی که حین جراحی به بافت بینی شما وارد شده و به دلیل وجود بخیه‌ها، ممکن است عفونت به بافت بینی سرایت کرده و شرایط دشواری را برای بیمار ایجاد کند.

بنابراین بهتر است هنگامی که احساس می‌کنید دچار سرماخوردگی پیش از عمل بینی شده‌اید، این مسئله را کوچک نشمارید و با پزشک خود در میان بگذارید و طبق دستورالعمل‌های ایشان رفتار کنید. پزشک شما ممکن است مصرف دارو و خوردن قرص سرماخوردگی قبل از عمل بینی را تجویز کند تا شرایط شما بهبود یابد و آماده عمل شوید.

قبل از هر اقدامی بخاطر داشته باشید که انتخاب جراح بینی باتجربه بسیار حائز اهمیت است زیرا علاوه بر نتیجه بهتر، عوارض کمتری را نیز برای شما به ارمغان می‌آورد.

سرماخوردگی بعد از عمل بینی

علاوه بر سرماخوردگی قبل از عمل بینی ، یکی از سؤالات رایج بیماران تأثیرات و درمان سرماخوردگی بعد از عمل بینی می‌باشد. سرماخوردگی بعد و قبل از عمل بینی را نمی‌توان به طور قطعی پیش بینی و یا پیشگیری کرد. به همین دلیل نیاز است برخی نکات را جهت کاهش احتمال سرماخوردگی بعد از عمل بینی رعایت کنید که در ادامه تمامی این نکات را بررسی می‌کنیم.

نکات مهم درمان سرماخوردگی بعد از عمل بینی

تمامی نکاتی که در این بخش بررسی می‌کنیم توصیه‌های رایج پزشکان در ارتباط با عمل بینی و سرماخوردگی می‌باشد.

֎ بینی خود را نخارانید:

خاراندن بینی موجب تحریک بافت آسیب دیده بینی و تشدید التهاب شده و ممکن است باعث شود بخیه شما آسیب ببیند.

֎ از فین کردنهای متوالی اجتناب کنید:

سرماخوردگی بعد از عمل زیبایی بینی ممکن است با تحریک مخاط همراه باشد. فشار زیادی که هنگام فین کردن به بینی وارد می‌شود بسیار آسیب رسان است. این فشار رفته رفته ممکن است موجب انحراف نوک بینی شما و پاره شدن بخیه و درنتیجه خونریزی شود.

از عوارض عملی بینی می‌توان به سردرد اشاره کرد که ما در مقاله‌ی ” ” به این موضوع پرداخته‌ایم.

֎ عطسه نکنید:

سعی کنی عطسه خود را کنترل کنید. برای این کار هنگام عطسه دهان خود را باز نگه دارید تا به بینی فشاری وارد نگردد.

مصرف قرص سرماخوردگی بعد از عمل بینی در صورت مشورت و تجویز پزشک مانعی ندارد.

֎ استراحت کنید:

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های پزشک برای سرماخوردگی بعد از عمل بینی استراحت کافی می‌باشد. سعی کنید محل استراحت خود را از نظر دمایی در بهترین حال قرار دهید. همچنین برای کاهش تورم بهتر است دراز بکشید و از بالشتی نرم و راحت استفاده کنید.

֎ مایعات فراوان بنوشید:

برای درمان سرماخوردگی بعد از عمل بینی، باید بدانید که نوشیدن مایعات سبک مانند آب، چای سبز، آبمیوه‌های رقیق و شیر می‌تواند به بهبود سریع شما کمک کند. علاوه بر این موجب می‌شود تا مخاط بینی شما شل شده و تمامی آلودگی‌های بینی را خارج کند و در نتیجه شما هیچ گونه گرفتگی بینی را احساس نخواهید کرد.

֎ سوپ بخورید:

خوردن سوپ عملکردی بهتر از قرص سرماخوردگی بعد از عمل بینی دارد. پزشک بینی شما ممکن است به شما تاکید کند که در مدت نقاهت پس از انجام عمل جراحی بینی در رژیم غذایی خود بیشتر غذاهای نرم را قرار دهید. برای سرماخوردگی بعد از عمل بینی، سوپ مرغ بهترین انتخاب برای بهبودی سریع و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد. سوپ علاوه بر این که تأثیر بسزایی در تخلیه و رقیق شدن مخاط بینی دارد، التهاب بینی را نیز کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که رژیم غذایی شما بهتر است فاقد نمک باشد چرا که نمک التهاب را تشدید می‌کند.

 چه داروهایی قبل از عمل بینی نباید مصرف کرد؟

چنانچه متقاضی انجام جراحی زیبایی بینی هستید باید بدانید که یکی از اصلی ترین اقدامات قبل از جراحی بینی این است که بدانید چه داروهایی قبل از عمل دماغ نباید مصرف کرد. دارو های که نباید قبل از انجام مصرف نمود به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از دارو های تجویزی، دارو های بدون نیاز به تجویز و دارو های گیاهی.

مصرف داروهایی که پزشک توجویز نموده است و موجب رقیق شدن خون و اختلال در انعقاد آن می گردند مثل آسپرین و وارفارین باید 2 هفته قبل از انجام عمل رينوپلاستي ترک شود زیرا ریسک خونریزی در حین عمل بيني را بالا می برد.

دارو های بدون نیاز به تجویز مانند دارو هایی که مرتبط با سرماخوردگی اند و هیچ عارضه ای برای بدن ایجاد نمی کند، اما می توانند تا چندین هفته بر روی بدن تاثیر داشته باشند. دارو های گیاهی نیز عبارت اند از روغن ماهی، ویتامین E ، عصاره سیر ، سرخارگل و زنجبیل. این نوع دارو ها هر چند که گیاهی هستند اما می توانند طی عمل جراحی مشکلات جدی و جبران ناپذیری را برای افراد به وجود بیاورد.

آیا می توان مصرف قرص آهن را قبل از جراحی بینی شروع نمود؟

بیشتر افراد متقاضی انجام جراحی دماغ از پزشک خود می پرسند که آیا می توانند قبل از جراحی قرص آهن مصرف کنند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که مصرف قرص آهن هیچ مشکلی را برای فرد در زمان انجام پروسه ایجاد نخواهد کرد از همین رو افراد می توانند از هر زمانی که بخواهند شروع به مصرف آن کنند.

 برخی دیگر از اقدامات قبل از جراحی بینی:

  1. شب قبل از عمل خود شام سبک میل کرده و به مدت 8 ساعت قبل از انجام آن ناشتا باشید.
  2. 2 هفته قبل از رسیدن زمان عمل مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارید. زیرا این دو ماده، اکسیژن رسانی خون در بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
  3. یکی از اقدامات شب قبل از عمل بینی این است که استحمام نمایید تا اگر پس از عمل امکان حمام رفتن نداشتید دچار مشکل نشوید.
  4. لباسی که می پوشید بهتر است دارای دکمه باشد تا برای تعویض آن پس از جراحی زیبایی ضربه ای به بینی خود وارد نکنید.
  5. آزمایشات تجویز شده توسط پزشک خود را قبل از جراحی انجام داده و نتایج آن را در روز عمل همراه داشته باشید.
  6. از اقدامات قبل از جراحی بینی برای بانوان این است که نباید قبل از جراحی آرایشی داشته باشند.
  7. آقایان نیز باید ریش و سبیل خود را تراشیده باشند

هزینه ابدومینوپلاستی چقدر است؟

هزینه ابدومینوپلاستی به مکانی که این عمل را انجام می‌دهید و نوع عمل ابدومینوپلاستی بستگی دارد. ممکن است پس از عمل نیز هزینه‌هایی را داشته باشید یا بخواهید این عمل را در ترکیب با عمل دیگری انجام دهید که در این صورت هزینه‌ها متغیر خواهد بود.

عوارض جانبی ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی عملی بی خطر و موثر است. البته هیچ عملی جراحی فاقد ریسک و عوارض جانبی نیست. شدت عوارض جانبی ابدومینوپلاستی می‌تواند متغیر باشد، برخی از این عوارض از این قرارند:
• درد و ورم
• کبودی
• بی‌حسی
• خونریزی
• عفونت
• نکروز چربی
• بهبودی آهسته
برخی از عوارض جانبی جدی‌تر که البته احتمال بروز آن‌ها بسیار کم است:
• لخته شدن خون به خصوص در بیمارانی که سیگار می‌کشند یا مشکلات پزشکی قبلی دارند
• جمع شدن ترشحات و مایعات در زیر پوست شکم
• ورم دائمی پاها
• آسیب به رشته‌های عصبی
• تغییر رنگ پوست
• ورم طولانی مدت در اطراف زخم‌ها
• پدیدار شدن دوباره پوست شُل
• اختلالات پوستی در ناحیه شکم

عارضه “گوش سگی” بعد از عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

به ﺑﺮﺟﺴﺘﮕﯽ یا پوست اضافه‌ای که در ﻃﺮﻓﯿﻦ ﺧﻂ ﺑﺮش عمل ایجاد می‌شود عارضه “گوش سگی” می‌گویند. این عارضه معمولاً زمانی رخ می‌دهد که عمل ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن با هم انجام می‌شوند. البته ۳ الی ۶ ماه پس از عمل ابدومینوپلاستی و پس از اینکه ورم‌ها به طور کامل فروکش کرد می‌توان این عارضه را با یک روند کلینیکی که تحت بی‌هوشی موضعی انجام می‌گیرد درمان کرد.

چگونه علائم عفونت بعد از ابدومینوپلاستی را تشخیص دهم؟

در این عمل درست مانند همه عمل‌های جراحی دیگر همیشه احتمال بروز عفونت وجود دارد و اگر درمان نشود می‌تواند به همه بدن سرایت کند. علائم عفونت از این قرارند:
• تب و لرز
• چرک و بد بو شدن زخم
• احساس کلی بیمار بودن
• ضعف
با تمیز نگاه داشتن زخم‌ها و عوض کردن لباس‌ها به طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

نکروز چربی عارضه‌ای است که به دلیل عدم خونرسانی درست به بافت چربی زیر پوست ایجاد می‌شود. بدین ترتیب چربی سفت شده و تبدیل به برآمدگی می‌شود. این عارضه معمولاً خوش‌خیم است مگر اینکه موجب درد یا مشکلات زیبایی شود که در این صورت می‌توان آن را به وسیله یک عمل سرپایی در کلینیک که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود درمان کرد.

بین ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن کدام را انتخاب کنم؟

این موضوع به یک عامل بستگی دارد: میزان پوست شُلی که در ناحیه شکم دارید. اگر پوست اضافه در ناحیه شکم زیاد باشد و عضلات شکم هم ضعیف باشند می‌توانید با انجام عمل ابدومینوپلاستی پوست اضافه را برداشته و عضلات شکم را سفت کنید.

از سوی دیگر اگر شُلی پوست‌تان کم است، چربی اضافه کمی دارید و عضلات شکم‌تان از قدرت خوبی برخوردار هستند می‌توانید از لیپوساکشن استفاده کنید. به علاوه اینکه می‌توان برای فرم‌دهی بهتر بدن لیپوساکشن را با ابدومینوپلاستی به طور همزمان انجام داد. مشاوره با یک دکتر متخصص ماهر و با تجربه می‌تواند در انتخاب درمان مناسب و دستیابی به اهداف‌تان بسیار راهگشا باشد.

ابدومینوپلاستی کامل بهتر است یا مینی ابدومینوپلاستی ؟

چون برش‌هایی که در مینی ابدومینوپلاستی ایجاد می‌شوند بسیار کمتر و کوچکتر هستند بسیاری افراد می‌خواهند بدانند که آیا داوطلب خوبی برای انجام آن هستند یا خیر.
متاسفانه مینی ابدومینوپلاستی گزینه مناسبی برای همه افراد نیست. زمانی که می‌خواهید عمل مورد نظر خود را انتخاب کنید این مسئله را در نظر داشته باشید که مینی ابدومینوپلاستی برای کشیدن و جمع کردن سراسری پوست مناسب نیست بلکه با این عمل فقط می‌توان ناحیه کوچک بالای برآمدگی شرمگاه و زیر ناف را درمان کرد.

کشیدن بیش از حد پوست می‌تواند باعث بیشتر شدن اسکار شود. مینی ابدومینوپلاستی نمی‌تواند ترک‌های پوستی یا جدایی عضلات شکمی بالای ناف را درمان کند. از سوی دیگر، با عمل ابدومینوپلاستی کامل می‌توان جدایی عضلات شکم را درمان کرده و پوست اضافه بالا و زیر ناف را برداشت. در اصل این دو عمل کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند. با انجام مشاوره با دکتر خود می‌توانید مناسب‌ترین عمل ابدومینوپلاستی را انتخاب کنید.

یک عمل باز جراحی شکم است که در آن پانیکولوس یا پوست اضافی زیر شکم برداشته می‌شود. این عمل با ابدومینوپلاستی تفاوت دارد. در ابدومینوپلاستی علاوه بر حذف پوست و چربی اضافی، عضلات دیواره شکم نیز تقویت می‌شوند. علاوه براین پانیکولکتومی یک جراحی پزشکی است در حالی که ابدومینوپلاستی جراحی زیبایی است.

این یعنی ممکن است عمل پانیکولکتومی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد چون هدف آن رفع مشکلات ناشی از برداشتن پوست اضافه‌ای است که در اثر کاهش وزن زیاد به وجود آمده است. عمده این مشکلات عبارتند از سوزش پوست، ساییدگی پوست زیر پانیکولوس و اختلال در کارهای روزانه.

آیا می‌توان ترک‌های پوستی را با ابدومینوپلاستی درمان کرد؟

بله به میزان مشخصی می‌توان این کار را کرد. برای درمان ترک‌های پوستی قسمتی از پوست که دچار آن شده است باید برداشته شود. این یعنی باید میزان مشخصی پوست شُل داشته باشید تا این امر امکان‌پذیر باشد. به طور کلی می‌توان ترک‌های پوستی زیر ناف را برداشت اما نمی‌توان ترک‌های پوستی بالای ناف را نیز برداشت. چون در این عمل پوست کشیده می‌شود ممکن است ترک‌های پوستی هم بهبود یابند.

ابدومینوپلاستی دربهبود کدام مناطق می‌تواند کمک‌کننده باشد؟

پوست و خطوط استریا: پوست اضافی شکم را نمی‌توان از طریق ورزش از بین برد، چرا که پوست اضافه، دیگر خاصیت ارتجاعی خود را ندارد وهیچ‌گونه پاسخ فیزیولوژیک نسبت به ورزش نخواهد داشت. از این رو ابدومینوپلاستی مستقیما با حذف پوست اضافی شکم و بهبود وضعیت خطوط استریا به منظور ایجاد شکمی سفت‌تر و با خطوط استریای کم‌تر (یا بدون خطوط استریا) انجام می‌شود.

  • توده چربی: وقتی که پوست اضافه حذف می‌شود توده چربی اضافی متصل شده به آن نیز حذف خواهد شد. در صورت نیاز، لیپوساکشن تکمیلی می‌تواند به لاغرتر شدن شکم و حذف چربی‌های اضافی باقی مانده در شکم، در حین انجام تامی تاک کمک کند. ممکن است حذف توده چربی برای بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته‌اند دیگر مدنظر نباشد.
  • عضلات: همان‌طور که پوست شل شده و افتاده را می‌توان کشید، عضلات شکمی را نیز که به سبب بارداری و کاهش یا افزایش وزن، شل و افتاده، نازک و ضعیف شده‌اند را نیز می‌توان کشید و بهبود داد. در اصطلاح پزشکی به شل‌شدن عضلات (خارج شدن از حالت نرمال خودشان) “diastasis recti” می‌گویند.

ورزش می‌تواند سبب تقویت عضلات شل شده شکمی شود اما اگر این شل شدگی زیاد باشد، ورزش دیگر در بازگرداندن این عضلات به جایگاه اولیه خودشان کارساز نیست. در جریان عمل ابدومینوپلاستی، عضلات شل شده به جایگاه اصلی خودشان بازگردانده می‌شوند (حتی از حالت اصلی خودشان کمی مستحکم‌تر می‌شوند). مجموع این اعمال یک شکم صاف با یک کمر باریک را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

دکمه بازگشت به بالا