بین المللکسب و کار استانها

اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه، گزینه‌ای برتر برای مهاجرت دانشجویان به خصوص ایرانیان است. ترکیه علاوه بر اینکه هزینه بسیار مناسبی برای تحصیل دارد، هزینه زندگی در آن نیز نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر مقرون به صرفه‌تر است. از مزایای دیگر تحصیل در ترکیه می‌توان به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معتبر اشاره کرد.

شما با تحصیل در ترکیه، مدارکی را در دست خواهید داشت که اعتبار جهانی دارند و در نهایت می‌توانید وارد بازار کار کشور ترکیه شده و اقامت دائم خود را بدست آورید. همچنین شما می‌توانید از این کشور به عنوان پلی برای رسیدن به کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی استفاده کنید. تحصیل در ترکیه، به شرکت در آزمون‌های ورودی سخت و دشوار احتیاجی ندارد و شما حتی می‌توانید در بهترین دانشگاه‌ها در رشته مورد نظر خود، به آسانی پذیرش شوید.

تحصیل در ترکیه و اخذ پاسپورت ترکیه از این طریق، گزینه‌ای برتر برای مهاجرت دانشجویان به خصوص ایرانیان است. ترکیه علاوه بر اینکه هزینه بسیار مناسبی برای تحصیل دارد، هزینه زندگی در آن نیز نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر مقرون به صرفه‌تر است.

از مزایای دیگر تحصیل در ترکیه می‌توان به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معتبر اشاره کرد. شما با تحصیل در ترکیه، مدارکی را در دست خواهید داشت که اعتبار جهانی دارند و در نهایت می‌توانید وارد بازار کار کشور ترکیه شده و اقامت دائم خود را بدست آورید.

همچنین شما می‌توانید از این کشور به عنوان پلی برای رسیدن به کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی استفاده کنید. تحصیل در ترکیه، به شرکت در آزمون‌های ورودی سخت و دشوار احتیاجی ندارد و شما حتی می‌توانید در بهترین دانشگاه‌ها در رشته مورد نظر خود، به آسانی پذیرش شوید.

سیستم آموزشی کشور ترکیه، تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و شورای آموزش عالی این کشور قرار دارد. کلیه فعالیت‌های موسسات آموزشی عالی و مدارس، توسط این دو سازمان کنترل و بررسی می‌شوند. تحصیل در ترکیه در تمامی مقاطع از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و با این حال، هزینه تحصیل در آن‌ها به هیچ عنوان با کشورهای اروپایی هم‌تراز، قابل قیاس نمی‌باشد. در واقع شما با ورود به دانشگاه‌های ترکیه، می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی بسیار کنید.

تحصیل در ترکیه از سن 5 سالگی آغاز می‌شود و 12 سال دوران تحصیل ابتدایی و دبیرستان کاملا در این کشور اجباری می‌باشد. مزیت این امر آن است که، تحصیل 12 سال اول کاملا رایگان می‌باشد و افرادی که موفق به دریافت اقامت و شهروندی این کشور شوند، می‌توانند خود یا فرزندان آن‌ها در مدارس بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تحصیل کنند. تحصیل در ترکیه به صورت خلاصه، در بخش زیر بررسی شده است:

زبان تحصیل           ترکی استانبولی و انگلیسی

مدت زمان تحصیل در مدارس                12

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی 4

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد        2

مدت زمان تحصیل در مقطع دکترا         4

هزینه تحصیل کارشناسی        300 الی 1800 دلار در سال

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد               300 تا 900 دلار در سال

تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل دانش‌آموزان در مدارس دولتی به زبان ترکی و به صورت رایگان می‌باشد؛ اما دانش‌آموزانی که قصد تحصیل در مدارس خصوصی و به زبان انگلیسی را دارند، باید هزینه تحصیل را پرداخت کنند. از برترین مدارس خصوصی ترکیه مدرسه بین‌المللی MIF در شهر ازمیر و مدرسه بین‌المللی استانبول را می‌توان نام برد. هزینه‌های تحصیل در استانبول و شهرهای دیگر در مدارس خصوصی، در حدود 7000 دلار تا 30,000 دلار می‌باشد.

به صورت کلی مدارس در ترکیه، به سه نوع خصوصی، دولتی و بین‌المللی تقسیم می‌شوند. افراد برای تحصیل در ترکیه، باید وضعیت اقامت مشخصی داشته باشند. در صورتی که قصد اقامت دائم در کشور ترکیه را داشته باشید، تحصیل در مدارس خصوصی یا دولتی برای شما مناسب خواهد بود.

قابل توجه است که، برای مهاجران ایرانی، مدارس ایرانی در ترکیه وجود دارد که سیستم آموزشی مشابه با مدارس داخلی ایران را دارند و تمامی مقاطع را نیز پوشش می‌دهند. یکی از این مدارس، مدرسه “بهمن” است که در شهر آنکارا قرار دارد. یکی دیگر از این مدارس نیز “فجر” نام دارد که دارای دو شعبه مختلف در استانبول می‌باشد.

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه چیست؟

در اولین مرحله، همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد برای تحصیل در مدارس دولتی و خصوصی باید دارای اقامت دائم ترکیه باشید. همچنین متقاضیان باید دارای سن زیر 18 سال باشند. در ادامه، فرد متقاضی باید با در دست داشتن نامه‌ای از شهرداری که محل اقامت او در آن نامه ذکر شده است و کارت اقامت، به نزدیک‌ترین مدرسه در محله زندگی خود مراجعه کند. تحصیل در مدارس خصوصی با دولتی تفاوتی دارد. دانش‌آموزان برای تحصیل در مدارس دولتی ملزم به پرداخت هیچ شهریه و هزینه‌ای نخواهند بود؛ اما ثبت‌نام در مدارس خصوصی با پرداخت هزینه لازم تکمیل خواهد شد.

در صورتی که به تازگی مهاجرت نموده‌اید و دارای اقامت ترکیه نمی‌باشید، به هیچ عنوان نگران نشوید. شما می‌توانید به راحتی با در دست داشتن ترجمه مدارک و سوابق تحصیلی و گذرنامه فرد متقاضی، برای ثبت‌نام در مدارس اقدام کنید. برخی از مدارس خصوصی ممکن است که از شما نمرات قبولی در آزمون ورودی را درخواست کنند. بنابراین بهتر است پیش از هر اقدامی، درباره مدرسه و موسسه آموزشی مورد نظر خود تحقیق نمائید.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی و لیسانس باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 5 تا 6.5 باشند. دارا بودن مدرک دیپلم متوسطه دبیرستان نیز از مدارک مهم اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع لیسانس ترکیه می‌باشد. اساس دانشگاه‌های ترکیه پذیرش تحصیلی برای مقطع کارشناسی بر طبق معدل دیپلم دبیرستان و پذیرش در آزمون ورودی دانشگاه‌ها می‌باشد.

از برترین رشته‌های تحصیلی برای مقطع کارشناسی، رشته‌های تجارت و مدیریت، مهندسی، روابط بین‌الملل، گردشگری، فناوری اطلاعات و تجارت بین‌الملل را می‌توان نام برد. مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی یا لیسانس این کشور چهار سال می‌باشد.

دانشجویان متقاضی برای تحصیل کارشناسی، موظف هستند شرایط و مراحلی را طی نمایند تا بتوانند پذیرش تحصیلی دریافت کنند. اولین قدم از این کار نیز، تکمیل فرم پذیرش دانشجو می‌باشد. فرم درخواست هر دانشگاه با دیگری متفاوت است؛ اما شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت اصلی آن‌ها فرم درخواست مربوطه را مشاهده کنید.

در ادامه شما باید مدارک زیر را فراهم نموده و به همراه فرم درخواست برای دانشگاه مقصد ارسال کنید:

  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • ریزنمرات درسی
  • نامه تمکن مالی
  • مهارت در زبان ترکی
  • پرداخت هزینه ثبت‌نام
  • نمره قابل قبول در آزمون یوس و ست

تمامی متقاضیان تحصیل در این مقطع می‌توانند با اتمام دوره دبیرستان، در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند. رقابت جهت ورود به دانشگاه‌های دولتی بسیار بالا است؛ اما تمامی دانشگاه‌ها اعم از خصوصی و دولتی موظف هستند تا از یک سیستم یکپارچه برای آموزش دانشجویان استفاده کنند. شایان ذکر است که دانشجویان برای تحصیل علاوه بر پذیرش تحصیلی دانشگاه به موارد دیگری همچون اقامت ترکیه و بیمه سلامت نیاز دارند.

هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه‌تر است. به خصوص در دانشگاه‌های دولتی این مقدار بسیار کم است و نزدیک به 300 دلار در هر ترم تحصیلی می‌باشد. این در حالی است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی، به صورت میانگین 3000 دلار در هر ترم می‌باشد. در صورتی که دانشجو، در ترم اول تحصیل موفق به دریافت نمرات بسیار بالا شود و به اصطلاح دانشجویی ممتاز باشد،

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید دارای مدرک کارشناسی باشند. مدت زمان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد، در حدود 2 سال است. دارا بودن مدرک مهارت زبان آیلتس 6 تا 6.5 برای اخذ پذیرش کارشناسی ارشد ترکیه الزامی است. از مهم‌ترین رشته‌های کارشناسی ارشد برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه می‌توان رشته حقوق، فناوری اطلاعات، مدیریت تجاری، حسابداری، مهندسی صنایع، زیست‌شناسی، ژنتیک، اقتصاد بین‌الملل، مطالعات فرهنگی و روابط بین‌الملل را نام برد.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی امکان‌پذیر است. رشته‌های دانشگاه دولتی بیشتر به زبان ترکی ارائه می‌شوند. البته این تنها اولویت تدریس رشته‌ها است و برخی دروس نیز به زبان انگلیسی در این دانشگاه ارائه می‌شوند. دانشجویان در طول 2 سال تحصیل مقطع ارشد موظف به گذراندن 120 واحد درسی هستند.

سال تحصیلی در ترکیه به دو ترم تقسیم‌بندی می‌شود و از اکتبر تا ژانویه و از فوریه تا جولای ادامه دارد. بین دو ترم یک تعطیلات دو هفته‌ای برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. تعطیلات تابستانی دانشجویان در ترکیه بسیار بیشتر بوده و از جولای تا اکتبر ادامه دارد. شما به عنوان یک دانشجوی در حال تحصیل مقطع کارشناسی ارشد، می‌توانید به کار در طول تحصیل خود بپردازید.

معمولا دانشجویان مقطع ارشد، در نیمه دوم سال آخر تحصیلی خود موظف به تهیه “پایان‌نامه” هستند. این پایان‌نامه به عنوان راهی برای ارزیابی دانشجویان قرار داده شده است و همچنین دانشجویان باید شفاهی از پایان‌نامه خود دفاع کنند. این بخش از تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه، کمی مانند مقطع دکترا است.

ممکن است این مورد برای دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند تا حدودی وحشت‌انگیز به نظر بیاید؛ اما در واقع این مزیتی است که به شما کمک می‌کند تا برای شرکت در مقطع تحصیلی بعدی یعنی دکترا، آمادگی بیشتری را کسب کنید. قابل توجه است که تمامی رشته‌ها در مقطع ارشد از این قابلیت برخوردار نیستند و برای برخی از رشته‌ها تکمیل یک پروژه کافی خواهد بود.

در نهایت، اگر علاقمند به تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه هستید، باید به وبسایت دانشگاه‌های این کشور مراجعه کنید و فرم درخواست را تکمیل نموده و مدارک لازم را به همراه آن ارسال نمائید. در صورتی که به زبان ترکی مسلط نیستید و قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید، باید به این نکته توجه کنید که ممکن است موفق به دریافت رشته مورد نظر خود در دانشگاه دولتی به زبان انگلیسی نشوید.

به این خاطر که رشته‌های محدودی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و شما این اطلاعات را تنها می‌توانید از وبسایت همان دانشگاه بدست آورید. بنابراین می‌توانید برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نیز درخواست دهید. البته هزینه دانشگاه‌های خصوصی از دولتی بیشتر است. مدارک لازم برای دریافت پذیرش و ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد شامل موارد زیر است:

    ترجمه ریزنمرات درسی دانشگاهی

    ترجمه آخرین مدارک تحصیلی

    انگیزه‌نامه تحصیلی

    رزومه تحصیلی

    حداقل 2 توصیه‌نامه اساتید دانشگاه

    نمرات و گواهی آزمون‌های بین‌المللی

    رسید پرداخت فی(هزینه بررسی مدارک)

    مدارک زبان معتبر(ترکی: تومر، انگلیسی: آیلتس و تافل)

    اسکن و کپی گذرنامه معتبر

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه    هزینه تحصیل

دولتی       240 تا 750 دلار

دولتی به زبان انگلیسی           300 تا 900 دلار

خصوصی               5000 تا 20,000 دلار

تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا

متقاضیان برای اخذ پذیرش تحصیلی دوره دکترا ترکیه باید دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با رشته تحصیلی دکترا باشند. دارا بودن نتیجه آزمون ALES، GMAT و یا GRE، دارا بودن مقاله‌های پژوهشی، داشتن معدل بالا در دوره کارشناسی ارشد و  مدرک مهارت زبان انگلیسی از مهم‌ترین مدارک برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه در مقطع دکترا می‌باشند.

مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس با نمره 6.5 به بالا برای اخذ پذیرش دکترا الزامی است. مدت دوره تحصیل در مقطع دکترا، حدود ۴ سال است. تعداد دوره‌های ارائه شده در دانشگاه‌های ترکیه، بالای 400 مورد است و میانگین هزینه تحصیل در این مقطع نیز، 3500 یورو می‌باشد.

اقامت ترکیه و تحصیل در ترکیه، نسبت به دیگر کشورها شرایط بسیار ساده‌تری دارد؛ اما بهتر است که اطلاعات خود را در این زمینه قوی کنید و با افراد دارای تجربه در زمینه مهاجرت تحصیلی نیز مشورت نمائید. تحصیل مقطع دکترا مانند دیگر مقاطع، نیازمند ارائه برخی مدارک است که به شرح زیر هستند:

  • ترجمه مدارک معتبر مقاطع گذشته(کارشناسی ارشد، کارشناسی و دیپلم)
  • گذرنامه معتبر
  • خلاصه‌ای از پایان‌نامه کارشناسی
  • پروپوزال تحقیقاتی
  • توصیه‌نامه
  • آزمون‌های ورودی
  • مجوز اقامت در ترکیه

یکی از مزایای تحصیل دکترا در ترکیه این است که مدارک تحصیلی شما در دیگر کشورهای اروپایی نیز مورد تایید خواهد بود. بنابراین شما می‌توانید برای کار در هر کشور دیگری به راحتی اقدام کنید. ترکیه همواره در تلاش بوده است تا بتواند به اتحادیه اروپا وارد شود. از همین رو، از استاندارد آموزشی بولونیا پیروی می‌کند و همین ارم باعث می‌شود تا سطح آموزش و مدارک در ترکیه در سراسر اروپا اعتبار داشته باشد.

تفاوتی که تحصیل دکترا در این کشور با دیگر کشورهای اروپایی دارد این است که در ترکیه مسیر تحصیل ثابت و مشخص است و دارای آزادی عمل به خصوصی نمی‌باشد. دانشجویان باید دروس تعیین شده را بگذرانند و در کورس‌ها و سمینارهای متفاوت شرکت داشته باشند و در نهایت پایان‌نامه دکترای خود را ارائه کنند. محتوای دروس ممکن است از هر دانشگاه تا دانشگاه دیگر متفاوت باشد؛ اما هر دانشجو وظیفه دارد که برای دریافت مدرک دکترا تمامی دروس را قبول شود.

در انتها، عملکرد هر دانشجو توسط استاد ناظر او و هیئت علمی دانشگاه بررسی می‌شود. همچنین دانشجویان از ابتدای تحصیل این مقطع برای خود استادی را انتخاب می‌نمایند و تا انتهای زمان تحصیل او، آن استاد را به عنوان استاد ناظر همراه خود دارند. بعضا دانشجویان می‌توانند از راهنمایی‌های یک استاد راهنمای ثانوی نیز بهره‌مند شوند.

متقاضیان تحصیل دکترا در ترکیه، باید جهت ورود به این مقطع سنجش اولیه شوند. به این معنا که پروپوزال آن‌ها باید در قالب دو دفاع کتبی و یک دفاع شفاهی ارائه شود و همچنین آن‌ها باید آزمون‌های دوره‌ای متفاوتی را پذیرش شوند. پس از عبور از تمامی این مراحل، دانشجو موفق به دریافت پذیرش خود در مرحله دکترا می‌شود.

پس از آن باید در آزمون‌های متداولی که هر 6 ماه برگزار می‌شوند شرکت کند تا صلاحیت او مورد تایید واقع شود. پس از اینکه دانشجو کورس‌های درسی را با موفقیت گذراند و رساله دکترای خود را آماده کرد، هیئت داوران به صورت مرسوم در دیگر کشورهای جهان بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

آزمون‌های YOS و SAT

متقاضیان برای اخذ پذیرش کارشناسی و لیسانس دانشگاه‌های ترکیه باید دارای نمره لازم از  آزمون‌های یوس YOS و یا ست SAT باشند. هر دانشگاه این آزمون‌ها را بر اساس شرایط خاص خود برگزار می‌کند. آزمون یوس شامل سوال‌هایی در درس ریاضیات، هندسه، هوش و زبان ترکی می‌باشد.

اگر متقاضی فاقد تسلط و مهارت به زبان ترکی است، می‌تواند در دوره‌های آمادگی زبان ترکی در این کشور شرکت کند و با کسب نمره لازم در آزمون تومر TOMER تحصیل در دانشگاه را شروع کند. آزمون ست SAT یک آزمون استاندارد برای پذیرش در مقطع کارشناسی ترکیه می‌باشد که شامل درس ریاضیات، نگارش و درک مطلب است.

بررسی آزمون SAT

آزمون SAT، مخصوص افرادی است که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس را دارند. این آزمون تقریبا در تمامی کشورهای دنیا به غیر از ایران برگزار می‌شود. تفاوتی ندارد که شما قصد تحصیل در کدام دانشگاه یا کشور را دارید، این آزمون به صورت سراسری دارای اعتبار است و شما می‌توانید با دریافت نمره قبولی لازم، پذیرش هر دانشگاهی را اخذ کنید.

آزمون ست به دو نوع SAT1 و SAT2 تقسیم می‌شود. نوع اول این آزمون از نوع جنرال یا عمومی است که شامل دروس ریاضی و زبان می‌شود. نوع دوم آزمون، شامل دروس مختلف زیست، شیمی، فیزیک و غیره است. اگر قد تحصیل در ترکیه را داشته باشید، شرکت در آزمون نوع اول کافی خواهد بود. همچنین شایان ذکر است که، نوع دوم آزمون SAT در کشور ترکیه برگزار نمی‌شود.

آزمون SAT1 در چهار نوبت و در ماه‌های اکتبر، دسامبر، مارس و می برگزار می‌شود. این آزمون به صورت کلی، دارای 1600 امتیاز است که نیمی از آن به درس ریاضی و نیمی دیگر به درس زبان اختصاص یافته است. آزمون زبان 1 شامل بخش “خواندن” یا Reading است که دارای 5 متن به زبان انگلیسی می‌باشد و شما باید این متون را خوانده و با توجه به آن‌‌ها سوالات را پاسخ دهید. در بخش زبان 2، آزمون شامل قسمت “نوشتن” یا Writing است. همچنین کل سوالات این آزمون مجموعا 154 مورد خواهد بود. سوالات به شرح زیر هستند:

درس        تعداد سوالات

ریاضی 1                20

ریاضی 2                38

زبان 1     52

زبان 2     44

بررسی آزمون YOS

آزمون یوس نیست درست مانند آزمون ست، مخصوص افرادی است که قصد ورود به دانشگاه‌ها را دارند؛ اما با این تفاوت که آزمون YOS فقط در ترکیه برگزار می‌شود. همچنین این آزمون تنها یک بار در سال برگزار می‌شود و قابل شرکت کردن است. در این آزمون سوالات تنها و تنها از درس ریاضیات مطرح می‌شوند و همچنین سطح سوالات بسیار سخت‌تر و بالاتر از آزمون SAT می‌باشد. در آزمون یوس، سوالات به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی نوشته می‌شوند و شما می‌توانید به هر زبانی که به آن مسلط هستید، سوالات را پاسخ دهید.

یکی از معایب آزمون یوس این است که آزمونی سراسری نمی‌باشد و هر دانشگاه نمره‌ای متفاوت را برای پذیرش دانشجو در نظر دارد. این روند باعث می‌شود تا شما مجبور شوید در هر دانشگاه مختلف یک آزمون جداگانه دهید و این امر نه به صرفه است و نه از لحاظ زمان و انرژی راهی مناسب محسوب می‌شود؛ اما شما اگر در آزمون SAT شرکت کنید و به طور مثال نمره 1200 را کسب کنید، در تمامی این دانشگاه‌ها نمره شما یکسان خواهد بود. به همین علت است که افراد به شرکت در آزمون SAT تمایل بیشتری دارند.

یکی دیگر از موارد مهم که ممکن است برای شما سوال باشد هزینه شرکت در این آزمون‌ها است. هزینه ثبت‌نام در آزمون ست، 52 دلار است. در صورتی که در تاریخ ثبت‌نام خود تاخیر داشته باشید یا بخواهید تاریخ را به تعویق بیاندازید، حدود 30 دلار جریمه شامل حال شما خواهد شد. از طرف دیگر هزینه ثبت‌نام برای آزمون یوس 68 دلار می‌باشد. البته با توجه به اینکه این آزمون به صورت سراسری برگزار نمی‌شود، ممکن است در هر دانشگاه کمی متفاوت باشد. بنابراین این مقدار بین 300 تا 500 لیر متغیر است.

مدارک لازم ویزای تحصیلی

متقاضی برای تحصیل در استانبول و آنکارا و تحصیل در ترکیه پزشکی و رشته‌های دیگر باید در ابتدا از دانشگاه‌های ترکیه پذیرش تحصیلی اخذ کند. متقاضی پس از اخذ پذیرش تحصیلی باید مدارک لازم را برای اخذ ویزای تحصیلی ارائه دهد. از جمله مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • نامه پذیرش از دانشگاه ترکیه
  • گواهی تمکن مالی کافی به همراه پرینت حساب بانکی
  • فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی ترکیه
  • گواهی اجاره محل اقامت و یا رزرو هتل
  • آخرین مدرک و سوابق تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • بلیط برگشت به ایران رزرو شده
  • بیمه مسافرتی معتبر

تحصیل در ترکیه و بورسیه تحصیلی

متقاضیان در مورد نحوه تحصیل در ترکیه و برخورداری از بورسیه های تحصیلی باید دارای شرایط خاص باشند. از جمله این شرایط می‌توان به دارا بودن معدل درسی عالی، پذیرش در آزمون ورودی دانشگاه، دارا بودن سوابق تحصیلی عالی و همچنین دارا بودن مقاله های علمی تحصیلی اشاره کرد. همچنین دارا بودن نتیجه  آزمون‌های بین‌المللیGMAT، GRE و SAT برای اخذ بورسیه های تحصیلی ترکیه الزامی است.

  • متقاضی با اخذ بورسیه های تحصیلی از پرداخت هزینه خوابگاه، هزینه شهریه، بیمه درمانی و هزینه دوره آمادگی زبان ترکی معاف می شود.
  • متقاضیان برای دریافت بورسیه تحصیلی دارای محدودیت سنی زیر ۳۵ سال می باشند.
  • دارا بودن حداقل معدل ۱۵ برای متقاضیان الزامی است.
  • از مهم‌ترین بورسیه های تحصیلی بورسیه بانک توسعه اسلامی ISDB، بورسیه TUBITAK، بورسیه تحصیلی دانشگاه عبدالله گل و بورسیه TURKIYE BURSLARI می باشند.

تحصیل در برترین دانشگاه‌های ترکیه

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه می‌توانند دانشگاه‌های خصوصی و یا دولتی این کشور را انتخاب کنند. از مجموع 200 دانشگاه ترکیه ۱۰ دانشگاه دارای رتبه های برتر در رتبه بندی و رنکینگ های جهانی برترین دانشگاه‌های جهان QS می باشند.

نام دانشگاه               رتبه جهانی

دانشگاه کوچ            448

دانشگاه بیلکنت        456

دانشگاه صابانچی    501-510

دانشگاه فنی خاورمیانه            551-560

دانشگاه بوغازیچی  571-580

دانشگاه فنی استانبول              651-700

دانشگاه آنکارا          801-1000

دانشگاه قاضی         801-1000

دانشگاه حاجت تپه   801-1000

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

متقاضیان می‌توانند در ترکیه به زبان های انگلیسی، فرانسوی، ترکی و آلمانی تحصیل کنند. البته زبان تدریس در بیشتر دانشگاه‌های ترکیه زبان انگلیسی و ترکی است. دانشگاه‌های انگلیسی زبان بیشتر در شهرهای استانبول و آنکارا قرار دارند. تحصیل در دانشگاه استانبول به زبان انگلیسی می‌باشد. دانشگاه بیلکنت و دانشگاه فنی خاورمیانه نیز به زبان انگلیسی تدریس می کنند.

  • رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی شامل مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی برق، مترجمی، مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، تدریس زبان انگلیسی و تجارت بین‌الملل برای مقطع کارشناسی می‌باشد.
  • رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل برای مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد.
  • متقاضیان می‌توانند رشته‌های مهندسی کامپیوتر و زبان و ادبیات انگلیسی را به زبان انگلیسی در مقطع دکترا ترکیه تحصیل کنند.

کار دانشجویی در ترکیه

از شرایط درس خواندن در ترکیه می‌توان به اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی و اشتغال ضمن تحصیل را نام برد. متقاضیان با کار و اشتغال دانشجویی نه تنها می‌توانند بخش زیادی از هزینه‌های زندگی و تحصیل خود در ترکیه را تأمین کنند، بلکه می‌توانند برای کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی نیز تجربه کاری کسب کنند. متقاضیان با اخذ این مجوز می‌توانند تا کمتر از ۳۰ ساعت در هفته به اشتغال بپردازند.

  • کار در قسمت های اداری و کتابخانه دانشگاه، کار در رستوران و کافی شاپ، پرستاری از کودکان و بیماران و فروشندگی از جمله کار و اشتغال با اخذ مجوز کار دانشجویی می‌باشد.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌توانند با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه‌های ترکیه حقوق دریافت کنند.
  • دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و یا دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی می‌توانند با تدریس به دانشجویان سال های پایین تر کسب درآمد کنند.

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

به طور کلی تحصیل و زندگی در ترکیه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. یکی از مهم‌ترین مزیت های تحصیل در ترکیه تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی و به زبان ترکی می‌باشد.

  • هزینه‌های زندگی دانشجویی در ترکیه ماهانه در حدود 400 دلار می‌باشد.
  • هزینه تحصیل در دوره دکترا سالانه در حدود ۶۰۰ دلار تا ۹۰۰ دلار می‌باشد.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان سالانه حدود ۵۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ دلار می‌باشد.
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه دولتی در حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ دلار می‌باشد.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی سالانه در حدود 20.000 دلار می‌باشد.
  • هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی بر اساس دانشگاه از حدود 700 لیر در هر ترم به بالا می‌باشد.
  • هزینه اجاره بهای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر در حدود 1400 لیر می‌باشد.
  • هزینه بلیط حمل و نقل عمومی در ترکیه در حدود 3 لیر می‌باشد.

شرایط کار پس از فارغ التحصیلی

فارغ التحصیلان پس از تمام شدن دوره تحصیلی در ترکیه می‌توانند در مدت یک سال جستجوی کار در ترکیه کار مورد نظر خود را پیدا کنند. فارغ التحصیلان بر اساس رشته تحصیلی و رزومه کاری خود می‌توانند کار مناسب را پیدا کنند. یکی از مهم‌ترین شرایط کار و اشتغال در ترکیه مهارت و تسلط به زبان انگلیسی است؛ زیرا بسیاری از شرکت ها و موسسه ها به افرادی با این مهارت نیاز دارند.

  • مجوز کار و اقامت دانشجویان فارغ التحصیل از طرف وزارت کار ترکیه صادر می شود.
  • برای اخذ مجوز کار و اقامت در ترکیه کارفرمای ترکیه ای باید درخواست دهد.
  • فارغ التحصیلان می‌توانند در سفارت خانه ها، سازمان های غیردولتی و کنسولگری های ترکیه کار کنند.
  • فارغ التحصیلان پس از یافتن کار در ترکیه معمولا باید ترکیه را ترک کنند و از کشور خود برای اخذ ویزای کار این کشور درخواست دهند.

اخذ اقامت ترکیه

متقاضیان با تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه و فارغ التحصیلی و کار و اشتغال در این کشور می‌توانند در ابتدا ویزای اقامت یک ساله کاری را اخذ کنند. متقاضیان می‌توانند این ویزای یک ساله را تا 3 سال تمدید کنند. پس از تمام شدن مدت اعتبار این ویزای 3 ساله متقاضیان می‌توانند ویزای 6 ساله کار و اشتغال ترکیه را دریافت کنند. اگر متقاضی به مدت 8 سال در این کشور اقامت داشته باشد و از این 8 سال در حدود 6 سال را به کار و اشتغال بپردازد، می‌تواند برای اخذ اقامت دائم ترکیه درخواست دهد.

مزایای تحصیل در ترکیه

متقاضیان با درس خواندن در ترکیه و اقامت در این کشور می‌توانند از مزیت های فراوانی برخوردار شوند. از مهم‌ترین مزیت های تحصیل در ترکیه می‌توان به نزدیکی جغرافیایی و نزدیکی آداب و رسوم و فرهنگ ایران و ترکیه اشاره کرد.

برخی از مهم‌ترین مزیت های تحصیل و اقامت در ترکیه عبارت است از:

  • عدم نیاز به صدور ویزا برای متقاضیان ایرانی
  • پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل
  • اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاهی در بین کشورهای جهان
  • برخورداری از بورسیه های تحصیلی
  • مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران
  • امکان یافتن کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی
  • اخذ کمک هزینه و وام های دانشجویی
  • امکان تبادل دانشجویان با کشورهای اروپایی و آمریکا
  • مطابقت نظام آموزشی ترکیه با نظام آموزشی آمریکا
  • وجود دانشگاه‌های مجهز و مدرن و جهانی
  • بالا بودن امنیت اجتماعی و کیفیت زندگی
  • امکان صدور مجوز اقامت پس از فارغ التحصیلی

معایب تحصیل در ترکیه

متقاضیان ایرانی برای تحصیل در این کشور با مشکلاتی مواجه می باشند. از شرایط درس خواندن در ترکیه توجه به مزیت ها و معایب با هم می‌باشد. یکی از مهم‌ترین معایب تحصیل در ترکیه عدم تسلط ترک زبان ها به زبان انگلیسی و سختی فراگیری زبان ترکی برای ایرانی ها می‌باشد. بالا بودن هزینه‌های بهداشتی و درمانی و همچنین بالا بودن اجاره بهای آپارتمان ها برای تحصیل در استانبول و آنکارا می‌باشد. برخی از معایب تحصیل در ترکیه عبارت است از:

  • امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی فقط با دارا بودن مهارت زبان ترکی
  • بالا بودن هزینه‌های تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی
  • کمبود خوابگاه ها در دانشگاه‌های دولتی

نحوه تحصیل و شرایط درس خواندن در ترکیه و همچنین اطلاع از شرایط تحصیل در استانبول و دیگر شهرهای این کشور از جمله موارد در حیطه کاری مشاوران و متخصصان مهاجرت موسسه های مهاجرتی است. کارشناسان ارشد و مشاوران موسسه های مهاجرتی با آگاهی از آخرین قوانین حقوقی و مهاجرتی بهترین گزینه مهاجرتی را به متقاضیان ارائه می دهند.

موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده دارای موسسه تحصیل در ترکیه در تبریز می‌باشد که به عنوان یکی از برجسته ترین موسسه های مهاجرتی در سطح کشور شناخته می شود. مشاوران این موسسه از ابتدای تشکیل پرونده مهاجرتی تا رسیدن به مقصد در کنار متقاضیان می مانند و با ارائه مشاوره های مهاجرتی به آن ها در این مسیر سخت کمک می کنند.

در این مقاله تحصیل در ترکیه، تحصیل در ترکیه پزشکی و دندانپزشکی، تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، تحصیل در استانبول، شرایط درس خواندن در این کشور و موسسه در تبریز مورد بررسی قرار گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده ما در شعبه های تهران، اصفهان، تبریز، رشت، تبریز و رشت و شیراز تماس حاصل کنید.

سوال‌های متداول در مورد تحصیل در ترکیه

علاقمندان به تحصیل در این کشور، می‌توانند پاسخ سوالات متداول خود را در بخش زیر بیابند.

آیا امکان تحصیل رایگان در ترکیه وجود دارد؟

خیر، تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه‌های دولتی بسیار اندک است اما در دانشگاه‌های خصوصی متقاضی باید شهریه بیشتری پرداخت کند.

آیا امکان درس خواندن در ترکیه بدون مدرک زبان وجود دارد؟

بله، اما متقاضی برای بالا بردن احتمال اخذ ویزای تحصیلی باید دارای مدرک زبان باشد.

آیا امکان اخذ بورسیه های تحصیلی ترکیه وجود دارد؟

بله، احتمال اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا بیشتر از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی ترکیه چیست؟

بالا بودن معدل درسی در مقطع قبل، دارا بودن مدرک مهارت زبان ترکی و انگلیسی، دارا بودن رزومه قوی، دارا بودن مقاله های منتشر شده در ژورنال های علمی.

آیا امکان اخذ تابعیت ترکیه با درس خواندن در ترکیه وجود دارد؟

بله، متقاضیان پس از 8 سال اقامت و کار و اشتغال می‌توانند برای اخذ تابعیت و شهروندی ترکیه درخواست دهند.

آیا شرایط کار پس از فارغ التحصیلی در ترکیه وجود دارد؟

بله، متقاضی می‌تواند پس از فارغ التحصیلی در مدت یک ساله کار و اشتغال در ترکیه کار مورد نظر را پیدا کند و به کار بپردازد.

مزیت های تحصیل در ترکیه چیست؟

نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی بین ایران و این کشور، پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل و امکان اخذ تابعیت پس از فارغ التحصیلی و کار و اشتغال.

مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی کدامند؟

گواهی تمکن مالی کافی و پرینت حساب بانکی، نامه پذیرش از دانشگاه، آخرین مدرک تحصیلی، مدرک مهارت زبان انگلیسی و ترکی و فرم تکمیل شده درخواست ویزا.

آیا امکان اخذ ویزای همراه با درس خواندن در ترکیه وجود دارد؟

بله، متقاضیان می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ویزای همراه ترکیه را دریافت کنند.

آیا امکان کار دانشجویی در حین درس خواندن در ترکیه وجود دارد؟

بله، تا حدود 30 ساعت در هفته.

میزان هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه چقدر است؟

ماهانه در حدود 400 دلار.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

ترکیه یکی از کشور های مناسب برای تحصیل ایرانیان است. دانشجویان ایرانی می توانند برای ادامه تحصیل و اقامت دائم به کشور ترکیه مهاجرت نمایند. مهاجرت به ترکیه برای تحصیل، می تواند سکوی پرتابی برای دانشجویان ایرانی باشد. تحصیل در ترکیه هزینه های بسیار پایینی دارد و شرایط مناسبی را برای دانشجویان فراهم کرده است. دانشجویان می توانند پس از اخذ ویزا تحصیلی ترکیه و مهاجرت به این کشور پس از گذشت 1 ماه، اقامت ترکیه از طریق تحصیل را دریافت نمایند.

شرایط رفتن به ترکیه برای تحصیل، بسیار مناسب و به صرفه است؛ چرا که دانشجویان می توانند با هزینه های کمتر در دانشگاه های معتبر تحصیل نمایند. در کشور ترکیه 166 دانشگاه دولتی و خصوصی وجود دارد که نزدیک به 65 هزار دانشجو بین المللی در این دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند.

کارشناسان موسسه ما در این مقاله به تمامی سوالات شما در رابطه با شرایط تحصیل در ترکیه، چگونگی اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل، هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه و… پاسخ داده اند. چنانچه با مطالعه مقاله پاسخ سوال خود را دریافت نکردید می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و از مشاوره های تخصصی کارشناسان ما بهره مند شوید.

موسسه ما یکی از موسسات معتبر در زمینه مهاجرت و اخذ اقامت است که نسبت به رقبای خود، هزینه مناسب و معقولی را برای اخذ ویزا و اقامت دریافت می کند. همچنین این موسسه با چندین سال سابقه در عرصه مهاجرت و اقامت، تا پایان پروسه مهاجرتی و اخذ اقامت، همراه شما خواهد بود.

شرایط اقامت و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

یکی از شرایطی که شما باید قبل از اخذ ویزا تحصیلی ترکیه دارا باشید، دریافت پذیرش از دانشگاه ها و یا موسسات عالی این کشور می باشد. البته متقاضیان ساکن ایران می توانند در تمامی مقاطع تحصیلی ترکیه تحصیل نمایند. شما می توانید به عنوان یک دانشجو و یا دانش آموز از مقطع ابتدایی تا دانشگاه را در کشور ترکیه تحصیل کنید.

زبان رسمی کشور ترکیه استانبولی است و در تمامی مدارس این کشور دروس تحصیلی با این زبان آموزش داده می شود؛ البته دانشجویان خارجی می توانند در مدارس بین المللی به زبان انگلیسی تحصیل نمایند. همچنین سیستم آموزشی در ترکیه مستقیما زیر نظر دولت است. شروع سال تحصیلی در ترکیه از اواسط سپتامبر یا اوایل اکتبر می باشد و تا ماه مه ادامه دارد.

اقامت ترکیه از طریق تحصیل در مقطع پیش دبستانی تا سن 6 سالگی به صورت اختیاری است. اما آموزش های ابتدایی آن به صورت اجباری می باشد و دانش آموزان باید 5 سال در مقطع ابتدایی و 3 سال در مقطع متوسطه تحصیل نمایند. پس از آن باید دوره 4 ساله دبیرستان را پشت سر گذاشته تا بتوانند وارد دانشگاه شوند.

به طور کلی مدارس ترکیه به 4 دسته تقسیم می شود:

  • مدارس ایرانی در ترکیه
  • مدارس خصوصی در ترکیه
  • مدارس بین المللی
  • مدارس دولتی

آموزش در مدارس بین المللی ترکیه، به زبان انگلیسی است. همچنین این نوع مدارس در جهان مدرک معتبر تری نسبت به دیگر مدارس ترکیه دارند. این مدارس سالانه نزدیک به 27 هزار دلار را به عنوان شهریه دریافت می کنند. آموزش در مدارس دولتی و خصوصی این کشور به زبان ترکی است. تحصیل در مدارس دولتی برای شهروندان ترکیه رایگان است. همچنین اتباعی که کارت اقامت بلند مدت در ترکیه را نیز دارا هستند، می توانند فرزندان خود را برای تحصیل رایگان به این مدارس بفرستند.

در مقاله اقامت ترکیه از طریق تحصیل باید بگوییم، تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه رایگان نیست؛ اما کیفیت آموزش بهتری هم نسبت به مدارس دولتی دارد. متقاضیان برای تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه باید سالانه مبلغ حداقل 4000 هزار دلار را به عنوان شهریه پرداخت نمایند.

تحصیل در مدارس ایرانی هم مختص به افرادی است که به فکر برگشت به ایران هستند. مدرکی که دانش آموزان از این مدارس اخذ می کنند، مورد تایید وزارت علوم در کشور ایران است. هزینه تحصیل در مدارس ایرانی سالانه نزدیک به 500 تا 1000 دلار می باشد. همچنین توجه داشته باشید که تعداد این مدارس در ترکیه بسیار محدود است.

تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه

تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه به علت هزینه های پایینی که دارد، نظر متقاضیان زیادی را به خود جلب کرده است. اکثر دانشجویان ایرانی برای تحصیل در مقطع پزشکی، کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب می کنند؛ چرا که هزینه های تحصیلی پایینی دارد. مقطع کارشناسی در ترکیه، حدود 4 سال به طول می انجامد.

البته متقاضیان قبل از ورود به این مقطع باید در آزمون ورودی شرکت کنند و با اخذ نمره قبولی در این آزمون می توانند پذیرش دانشگاه های ترکیه را اخذ نمایند. البته لازم به ذکر است که دانشگاه های خصوصی ترکیه اکثرا متقاضیان را بر اساس رزومه تحصیلی شان پذیرش می کنند و آزمون ورودی بیشتر برای دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، برای اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل، کار چندان سختی نیست. شما می توانید با اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه و ارائه مدارک زیر، در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل نمایید. مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد عبارت است از:

  • تکمیل و ارائه فرم پذیرش
  • ارائه مدارک هویتی
  • ارائه مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • ارائه نمرات آزمون های GRE و GMAT
  • ارائه توصیه نامه
  • ارائه انگیزه نامه
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس با نمره 6 الی 6.5
  • ارائه رزومه تحصیلی

تحصیل در این مقطع با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوت است؛ اما به طور کلی حداقل 2 تا 3 سال به طول می انجامد. شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های ترکیه با توجه به رشته متقاضی، متفاوت است. توجه داشته باشید که قبل از اخذ پذیرش از دانشگاه، شرایط آن را مورد بررسی قرار دهید.

تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه

تحصیل در مقطع دکترا برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه، بسیار نظام مند است. شما با اخذ پذیرش از دانشگاه ها یا موسسات عالی می توانید در مقطع دکترا تحصیل نمایید. تحصیل در این مقطع نزدیک به 4 تا 5 سال به طول می انجامد. البته این مدت زمان به نوع رشته و دانشگاه متقاضی بستگی دارد. توجه داشته باشید که پذیرش در مقطع دکترا برای هر رشته شرایط متفاوتی دارد. همچنین برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا، حداقل باید مدرک آیلتس با نمره 6 تا 7.5 را دارا باشید.

در مقاله اقامت ترکیه از طریق تحصیل باید بگوییم، برای پذیرش در مقطع دکترا، شما باید مراحلی را طی نمایید. در مرحله اول شما باید در یک آزمون مهارت شرکت کنید. در این آزمون مهارت های شما بررسی و ارزیابی می شود. همچنین پروپوزال دانشجو در این  مرحله مورد ارزیابی قرار می گیرد. توجه داشته باشید که تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه هر 6 ماه یک بار توسط کمیته پیگیری، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه در تمامی مقاطع بسیار مناسب است. هزینه زندگی یک دانشجو در ترکیه ماهانه نزدیک به 400 دلار است. این هزینه شامل خوراک، پوشاک، اقامت، سرگرمی و حمل و نقل می باشد. همچنین در هر ترم باید نزدیک به 150 دلار را به هزینه های کتاب و هزینه های اداری دانشگاه اختصاص دهند. البته تمامی این ارقام به شیوه و سبک زندگی افراد بستگی دارد. برخی از این هزینه ها عبارت است از:

عنوان      هزینه های زندگی در ترکیه

یک کیلو برنج         حداقل 61 لیر

آب و برق و گاز     حداقل 74 لیر

اجاره آپارتمان 1 خوابه           حداقل 874 لیر

یک بطری آب         حداقل 34 لیر

دانشگاه های دولتی  سالانه حداقل 200 تا 900 دلار

دانشگاه های خصوصی          سالانه حداقل 20 هزار دلار

لیست دانشگاه های برتر در ترکیه

 در مقاله اقامت ترکیه از طریق تحصیل، برای مهاجرت باید آگاهی مناسبی را از دانشگاه های برتر ترکیه دارا باشیم تا بتوانیم دانشگاه معتبر و خوبی را برای تحصیل انتخاب نماییم. این دانشگاه ها عبارت است از:

نام دانشگاه               رتبه جهانی

دانشگاه سابانجی      510

دانشگاه بغازیچی     580

دانشگاه فنی استانبول              700

دانشگاه کوچ            448

دانشگاه قاضی         1000

دانشگاه استانبول     800

دانشگاه بیلکنت        456

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا تحصیلی ترکیه

دانشجویان برای اخذ ویزا و اقامت ترکیه از طریق تحصیل، باید مدارکی را به کمک وکیل خود جمع آوری نمایند و به سفارت ترکیه تحویل دهند. مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا تحصیلی ترکیه عبارت است از:

  • تکمیل و ارائه فرم درخواست ویزا
  • پرداخت هزینه اخذ ویزا
  • ارائه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه
  • اثبات تمکن مالی
  • ارائه عکس
  • ارائه اصل و کپی پاسپورت معتبر
  • ارائه بیمه در طی اقامت در ترکیه
  • ارائه پذیرش از دانشگاه ترکیه
  • ارائه بلیط های رفت برگشت
  • ارائه مدرک سکونت در ترکیه

با ارائه مدارک ذکر شده به سفارت، پس از گذشت 15 روز کاری ویزا تحصیلی شما آماده می شود.

موقعیت کاری پس از تحصیل

دانشجویانی که از دانشگاه های ترکیه فارغ التحصیل می شوند، باید بدانند که با نرخ بالای بیکاری در ترکیه، فرصت های شغلی زیادی را پیش روی خود ندارند. همچنین حقوق و در آمد بالایی هم نخواهند داشت. دانشجویان پس از پایان تحصیلاتشان باید رزومه کاری تهیه کنند و به جستجو کار در اینترنت باشند. با پیدا کردن شرکت های مورد نظر باید رزومه خود را برای آنها ارسال کنند و پس از تایید رزومه به مصاحبه بروند. در صورت قبولی در مصاحبه می توانند در آن شرکت مشغول به کار شوند.

همچنین دانشجویانی که زبان انگلیسی و یا فرانسوی و… خوبی دارند می توانند در آموزشگاه های زبان، به صورت خصوصی تدریس زبان بدهند.

شما عزیزان می توانید برای آگاهی بیشتر از شرایط رفتن به ترکیه برای تحصیل و اقامت ترکیه از طریق تحصیل با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و با کارشناسان ما در موسسه گفتگو کنید.

آیا از طریق تحصیل در ترکیه می توان به این کشور مهاجرت کرد؟

بله، تحصیل در ترکیه یکی از روش های مهاجرت به ترکیه است.

از طریق تحصیل امکان اخذ اقامت دائم ترکیه است؟

تحصیل در ترکیه به صورت مستقیم منجر به اخذ اقامت دائم نمی شود. پس از فارغ التحصیلی می توان کار پیدا کرده و در این کشور ماند.

تحصیل در ترکیه محدودیت سنی دارد؟

خیر، به شما توصیه می کنیم بابت رقابت بسیار تحصیل در ترکیه شرایط سنی مناسبی داشته باشید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه برای چه مقاطع تحصیلی است؟

تحصیل در ترکیه در تمامی مقاطع تحصیلی انجام می پذیرد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه چه مقدار هزینه دارد؟

تحصیل در ترکیه بسته به دانشگاه و رشته انتخابی شما دارد.

دانشگاه های ترکیه برای تحصیل مناسب است؟

بله، دانشگاه های ترکیه رتبه و رنکینگ خوبی دارند و در جهان به رسمیت شناخته شده است.

آیا دانشگاه های ترکیه تبادل دانشجو انجام می دهند؟

بله، دانشگاه های ترکیه به دانشگاه های کشور های دیگر تبادل دانشجو انجام می دهد.

دکمه بازگشت به بالا